بررسی یافته های رادیوگرافی قفسه سینه و سی تی اسکن ریه در مبتلایان به لپتوسپیروز با یا بدون تظاهرات ریوی و درمان آن در بیمارستان رازی

پیام:
نوع مقاله:
خلاصه گزارش (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

لپتوسپیروز یک بیماری مشترک بین انسان و حیوانات است که منبع آن جوندگان و سگ سانان و... می باشند که بیماری از طریق خراش جلدی و آغشته شدن آن با آب آلوده به فضولات ادراری حیوانات منتقل می شود و در حال حاضر یک بیماری اندمیک در استان های هم جوار شمالی ایران می باشد. هدف از این مطالعه بررسی یافته های عکس قفسه سینه و سی تی اسکن ریه در بیماران مبتلا به لپتوسپیروز با یا بدون علایم ریوی می باشد.

مواد و روش ها

پژوهش حاضر از نوع توصیفی و گذشته نگر با موضوع بررسی یافته های عکس قفسه سینه و سی تی اسکن ریه در بیماران مبتلا به لپتوسپیروز با یا بدون تظاهرات ریوی در بیمارستان رازی قائمشهر انجام گرفت. در این مطالعه تعداد 49 بیمار بستری به صورت تصادفی سیستمیک از پرونده بیماران مبتلا به لپتوسپیروز در بیمارستان رازی قائمشهر در طی بهار و تابستان 97 انتخاب شدند که از یک فرم اطلاعاتی براساس خصوصیات اپیدمیولوژیک بالینی و عوامل خطر برای بیماران لپتوسپیروز با بهره گیری از خصوصیات ذکر شده بیماری در کتب مرجع عفونی و مقالات منتشر شده فارسی و انگلیسی در مورد این بیماری تهیه گردید و از همکار رادیولوژیست جهت تفسیر یافته های عکس قفسه سینه و سی تی اسکن ریه کمک گرفته شد. داده ها پس از ثبت در نرم افزار16 SPSS از طریق نمودار Q_Q و شاخص کجی و کشیدگی مورد بررسی قرار گرفتند. معیار ورود در مطالعه یافته بالینی و اپیدمیولوژیک مبنی بر ابتلا به لپتوسپیروز در نظر گرفته شد و عدم وجود تست های سرولوژیک در تایید ابتلا به لپتوسپیروز به عنوان معیار خروج از مطالعه در نظر گرفته شد.

یافته ها

از میان 49 بیمار بستری مبتلا به لپتوسپیروز، 11 بیمار یافته ی رادیولوژیک غیرطبیعی و 38 بیمار گرافی نرمال داشتند. از بین 11 بیمار با یافته رادیولوژیک غیرطبیعی 6 بیمار علایم تنفسی داشتند که شامل 54/54 درصد سرفه و 18/18 درصد خلط خونی بود. از بین 38 بیمار با گرافی نرمال 11 بیمار علایم ریوی داشتند که شامل 29/94درصد سرفه و 2/63درصد خلط خونی بود و میزان سرفه به طور معنی داری بیش تر بوده است. یافته های غیر طبیعی عکس قفسه سینه، alveolar infiltration و در سی تی اسکن ریه ground glass opacity, و consolidation بیش ترین فراوانی را داشته اند.

استنتاج

با توجه به درصد قابل توجه عکس قفسه سینه نرمال در بیماران مبتلا به تب شالیزار با علایم ریوی انجام سی تی اسکن قفسه سینه و تصمیم گیری جهت مداخلات موثرتر درمانی بسیار حایز اهمیت است. بنابراین شایان توجه است که معمولا تغییرات سی تی اسکن قفسه سینه در فرم شدید بیماری که ایجاد واسکولیت و خونریزی الویلار می کند از نظر زمانی قبل از بروز علایم شدید مثل خلط خونی نمایان شده و تصمیم گیری جهت شروع داروهای موثرتر را در برنامه درمانی بیمار ایجاد می کند. در نتیجه درگیری ریوی در بیماران مبتلا به لپتوسپیروز با توجه به عوارض همراه و مرگ و میر بالا و امکان بروز آن حتی در بیمارانی که در زمان مراجعه شکایت تنفسی ندارند، اهمیت خاصی داشته و باید مورد توجه خاص باشد. به علت اندمیک بودن لپتوسپیروز در استان مازندران، انجام تحقیق های گسترده تر مبتنی بر جمعیت در این زمینه پیشنهاد می گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
113 تا 119
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2749679 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!