ارتباط موانع عملکردی و مراقبت پرستاری ایمن از دیدگاه پرستاران بیمارستان شهید راثی شاهین دژ در سال 1401: یک مطالعه مقطعی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پیش زمینه و هدف

ازآنجاکه پرستاران بزرگ ترین بخش از نیروهای حرفه ای نظام سلامت هستند که در جهت ارائه خدمات بهداشتی درمانی، وظایف متعددی دارند این امر می تواند ایمنی بیمار را به مخاطره بی اندازد. موانع عملکردی مجموع مسائل و عوامل مرتبط با شرایط و امکانات محیط کاری هستند که مانع از توانایی پرستاران برای انجام وظایف خود می شوند و سرعت عمل کاری پرستاران را برای ارائه مراقبت ها کاهش می دهد که می تواند ایمنی مراقبت های پرستاری را مختل کند و منجر به افزایش خطاهای پرستاری شود. لذا، این مطالعه باهدف تعیین ارتباط موانع عملکردی و مراقبت پرستاری ایمن از دیدگاه پرستاران انجام شد.

مواد و روش کار

پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی از نوع مقطعی-همبستگی است که در بیمارستان شهید راثی شاهین دژ در سال 1401 انجام شد. از طریق سرشماری 139 پرستار شاغل در بخش ها وارد مطالعه شدند. اطلاعات با استفاده از پرسشنامه جمعیت شناختی، پرسشنامه موانع عملکردی از دیدگاه پرستاران و پرسشنامه مراقبت پرستاری ایمن جمع آوری شد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 22 و آزمون های آماری پیرسون و تی تست مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت.

یافته ها

بر اساس نتایج مطالعه حاضر، میانگین کل نمره مراقبت پرستاری ایمن برابر با 99/25 ±58/314 که در حد عملکرد مطلوب قرار داشت. میانگین نمره کلی موانع عملکردی برابر با 40/5 ±92/32 بود. بر اساس آزمون همبستگی پیرسون، بین نمره کلی مراقبت پرستاری ایمن و نمره کلی موانع عملکردی ارتباط آماری معنی داری وجود نداشت و فقط برخی ابعاد مراقبت پرستاری ایمن با یک بعد از موانع عملکردی در پژوهش ارتباط آماری معنی داری وجود داشت (05/0>p).

بحث و نتیجه گیری

علیرغم نتایج این مطالعه، پیشنهاد می شود روش هایی برای شناسایی و از بین بردن موانع عملکردی پرستاران اندیشیده شود. بهبود فرایندهای کاری، ارتقای مهارت ها و آموزش های مرتبط می توانند ابزارهای موثری در کاهش موانع عملکردی و بهبود ایمنی مراقبت پرستاری باشند.

زبان:
فارسی
صفحات:
224 تا 235
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2750318 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!