ارزیابی دقت روش فرامکعب لاتین به منظور انتخاب موقعیت نقاط مطالعاتی برای تهیه نقشه ی رقومی ویژگی های خاک

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

با توجه به اینکه دقت و صحت تمام اطلاعات خاک شناسی وابسته به بهترین گمانه زنی در مورد مکان تغییرات خاک ها در قالب تعیین الگوی نمونه برداری می باشد، انتخاب روشی کارآمد که بتواند به بهترین شکل این تغییرات را رصد نماید بسیار حائز اهمیت است. تاکنون مطالعات اندکی در رابطه با بررسی تاثیر تصادفی بودن انتخاب نمونه ها در روش فرامکعب لاتین بر صحت نقشه ها انجام شده است. این مطالعه با هدف ارزیابی دقت روش فرامکعب لاتین در انتخاب موقعیت نمونه برداری به منظور انجام مطالعات نقشه برداری رقومی خاک در منطقه ای از شهرستان بروجن در استان چهارمحال و بختیاری انجام شد. با توجه به اینکه، چندین مرتبه نمونه برداری میدانی برای ارزیابی روش نمونه برداری خاک امری غیرمنطقی است در این پژوهش تلاش گردید تا از روش های شبیه سازی بر اساس نقشه هایی با صحت بسیار بالا برای این منظور استفاده شود. فاصله باهاتاچاریا برای کمی سازی فاصله بین توزیع احتمال جامعه اصلی و اجراهای مختلف روش فرامکعب لاتین استفاده گردید. نقشه ویژگی های خاک (درصد کربنات کلسیم معادل، رس و کربن آلی) عمق سطحی (صفر تا 30 سانتی متر) با استفاده از روش ماشین بردار پشتیبان تهیه گردید و اعتبارسنجی شد. علاوه بر آن، انتخاب موقعیت نقاط نمونه برداری با استقاده از روش فرامکعب لاتین با تراکم 200 نقطه با 500 مرتبه اجرا انجام گردید. در هر مرحله، اعتبارسنجی برای پیش بینی ویژگی های خاک با استفاده از R2، RMSE و %RMSE انجام شد. نتایج نشان داد که برای تمامی ویژگی های مورد بررسی، مدل ماشین بردار پشتیبان از صحت قابل قبولی (%RMSE کمتر از 40) برخوردار می باشد. از سوی دیگر، نتایج گویای آن است که خروجی های مختلف روش فرامکعب لاتین در اجراهای مختلف آن بر صحت مدلسازی تاثیرگذار است و مقادیر RMSE مدل در حالت های مختلف برای درصد کربنات کلسیم معادل، رس و کربن آلی به ترتیب از 1/1، 1/1 و 02/0 تا 2/3، 2 و 12/0 متغیر است. اگرچه این موضوع متاثر از ویژگی مورد بررسی و میزان تغییرات آن در منطقه مورد مطالعه نیز می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
367 تا 382
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2750757 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!