پلی مورفیسم های تک نوکلئوتیدی: بررسی عمیق تر تغییرات توالی پروتئین ها

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

 از حدود سه میلیارد جفت باز تشکیل دهنده ژنوم انسان چیزی در حدود یک درصد از فردی به فرد دیگر تنوع ژنتیکی وجود دارد که ویژگی های فیزیکی، روانشناختی و استعداد به بیماری ها را تعیین می کند. در میان انواع تنوع ژنتیکی ، پلی مورفیسم های تک نوکلئوتیدی یکی از مهم ترین تفاوت های ژنتیکی بین دو انسان می باشد. تنوع پلی مورفیسم تک نوکلئوتیدی می تواند در ناحیه پروموتر، اگزون ها، اینترون ها، نواحی غیرقابل ترجمه و سایر نواحی DNA (Deoxyribonucleic acid) قرار بگیرد. در حالی که تنوع در ناحیه اگزون بسته به اینکه ساختار پروتئین را تغییر دهد یا بر کینتیک ترجمه تاثیرگذار باشد می تواند استعداد به بیماری ها را تغییر دهد. تنوع در ناحیه پ‍‍‍‍‍‍‍روموتر می تواند بر، برهمکنش ژنتیکی و اپی ژنتیکی تاثیرگذار باشد. همچنین تنوع در ناحیه پروموتر می تواند وضعیت متیلاسیون  DNA را تحت تاثیر قرار دهد. تنوع پلی مورفیک ناحیه اینترون می تواند بر پیرایش mRNA (Messenger ribonucleic acid) و عملکرد عناصر تنظیمی cis تاثیرگذار باشد. تنوع در ناحیه  UTR 5'(Untranslated region 5') سبب تغییر در کارایی ترجمه می شود.در حالی که تغییر UTR 3'(Untranslated region 3') میزان اتصال micro Ribonucleic acid ها به جایگاه خود را تحت تاثیر قرار می دهد. در برخی موارد تنوع در tRNA (Transfer ribonucleic acid)و rRNA (Ribosomal ribonucleic acid) بر عملکرد این عناصرcis تنظیمی تاثیرگذار هستند.

نتیجه گیری

 از دیدگاه بالینی شناخت این نوع از تنوع ژنتیکی می تواند به روند درمان، مدیریت بیماران و درک پیش آگهی بر اساس این جایگاه ها کمک کند. پزشکی خصوصی یا شخصی سازی شده نیز اساسا بر تنوع ژنتیکی مبتنی است. در این مقاله به مرور انواع تنوع ژنتیکی تک نوکلوتیدی و ارائه مثال هایی از انواع سرطان، بیماری های نرولوژیک و ایمونولوژیک پرداختیم.

زبان:
فارسی
صفحات:
7803 تا 7816
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2750762 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,490,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!