پذیرش والدین نسبت به خدمات دندانپزشکی پیشنهادی برای دندان های شیری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

 با توجه به اهمیت حفظ دندان های شیری، لازم است والدین اطلاعات درستی در مورد خدمات دندانپزشکی برای این دندان ها داشته باشند، مطالعه حاضر با هدف بررسی پذیرش درمان های پیشنهادی دندان های شیری توسط والدین انجام شد.

روش بررسی

 در این مطالعه توصیفی- مقطعی، 218 والد کودکان زیر 12سال، مراجعه کننده به بخش دندانپزشکی کودکان دانشکده دندانپزشکی یزد در سال 1402 به طور تصادفی وارد مطالعه شدند. میزان پذیرش درمان های دندانپزشکی توسط چک لیست دارای 7 سوال جامع پرسیده و پاسخ ها ثبت شد. داده ها در نرم افزار آماری  SPSS version 16 وارد و با استفاده از آزمون آماری Chi-square تجزیه و تحلیل شدند.

نتایج

 در این مطالعه 38 پدر (17/4 درصد) و 180 مادر (82/6 درصد) کودکان 12-3 سال شرکت نمودند. بیشترین خدمات مورد پذیرش والدین به ترتیب: درمان پالپ (98/6 درصد)، انجام رادیوگرافی های دندانی (97/7 درصد)، کشیدن دندان (97/2 درصد) و روکش کردن دندان (95 درصد) بود.کمترین میزان پذیرش درمان به ترتیب برای خدمات: بیهوشی عمومی (23/4 درصد)، فیشور سیلانت (30/7درصد) و تکنیک آرامبخشی (36/2درصد) بود. پذیرش ژل فلوراید و آرامبخشی توسط مادران به طور معنی داری بیشتر از پدران بود (0/05>P). تفاوت آماری معنی داری برحسب سن و جنسیت کودک با پذیرش درمان توسط والدین آن ها مشاهده نشد (0/05<P).

نتیجه گیری

 بر اساس نتایج مطالعه حاضر بیشترین و کمترین درمان های قابل پذیرش از نظر والدین به ترتیب درمان پالپ و خدمات بیهوشی عمومی بود. سطح تحصیلات و درآمد ماهیانه والدین، سن و جنسیت کودک بر روی میزان پذیرش درمان توسط والدین تاثیرگذار نبود.

زبان:
فارسی
صفحات:
7861 تا 7872
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2750767 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!