تعیین و پیش بینی نقطه دورریز روغن سرخ کردنی صنف و صنعت طی سرخ کردن عمیق

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

زمینه مطالعاتی:

 به دلیل اثرات نامطلوب سرخ کردن عمیق بر سلامت انسان، یافتن ارتباط و وابستگی بین معیار های مورد ارزیابی روغن ها و انجام فرآیندهایی جهت کاهش آثار منفی ناشی از آن ها در کیفیت روغن و افزایش سلامت مصرف کننده مورد توجه قرار گرفته است.

هدف

هدف از انجام این تحقیق بررسی تغییرات کیفی روغن های صنف و صنعت و مدل سازی سینتیکی این تغییرات طی سرخ کردن عمیق می باشد تا از فساد آن ها جلوگیری گردد.

روش کار

بدین منظور در 4 روز متوالی و هر روز طی 6 ساعت، به فواصل 45 دقیقه، 100 گرم سیب زمینی نیمه آماده به مدت 10-8 دقیقه داخل سرخ کن حاوی 4 لیتر روغن صنف و صنعت با دمای 180 درجه سانتی گراد سرخ شد. در انتها، مقداری از روغن داخل سرخ کن به عنوان نمونه برداشته شده و براساس روش های موجود در استاندارد ملی ایران آزمون های اسیدیته، پراکسید، آنیزیدین، ترکیبات قطبی و همچنین جذب در ناحیه 200 تا 900 نانومتر انجام شد. در این پژوهش عمل اسکن به-عنوان یک روش سریع توسط دستگاه اسپکتروفتومتر بر روی نمونه های روغن انجام گرفت و در ناحیه 200 تا 900 نانومتر با فواصل 10 نانومتر طول موج شاخص ترکیبات قطبی تعیین شد. مدل های سینتیکی متناسب شاخص های متغیر نیز با زمان فیت گردیدند.

نتایج

پایین ترین میزان اسیدیته، آنیزیدین و ترکیبات قطبی مربوط به تیمار شاهد و بالاترین میزان ترکیبات مربوط به نمونه روغن روز چهارم بود. میزان پراکسید در ابتدا افزایش و از روز دوم به مرور کاهش پیدا کرد که این تغییرات نیز معنادار بودند (05/0≥p). با گذشت زمان میزان ترکیبات قطبی در روغن سرخ کرده افزایش پیدا کرد که از نظر آماری اختلاف معناداری داشتند (05/0≥p). به طوری که پایین ترین میزان ترکیبات قطبی مربوط به تیمار شاهد و بالاترین میزان این ترکیبات مربوط به نمونه روز چهارم بود.

نتیجه گیری نهایی: 

اندازه گیری و بررسی تغییرات شاخص های روغن و استفاده از شدت جذب ترکیبات قطبی در تعیین نفطه فساد و دور ریز روغنهای سرخ کردنی روشی مناسب و کاربردی است.

زبان:
فارسی
صفحات:
45 تا 60
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2750887 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!