نواندیشی دینی در پرتو بازنگری در سنت با رویکرد «تحلیل انتقادی گفتمان»مورد پژوهی: اندیشه های محمود ابو ریه (1889- 1970)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

در این جستار  کوشش بر آن است اندیشه ها و آراء نواندیشانه محمود ابوریه در نقد حدیث و راویان حدیث در میان اهل سنت، همچون کنشی اجتماعی که زیر تاثیر زمینه های سیاسی اجتماعی و آراء اندیشمندان گذشته شکل گرفته و موجب واکنش  پسینیان شده، با رویکرد تحلیل انتقادی گفتمان گزارش شود. برای دستیابی به این هدف، علاوه بر زمینه های اجتماعی تاثیرگذار بر پدید آمدن نظریات نواندیشانه در مصر، آثار محمود ابوریه و اندیشمندانی که مورد توجه او و پیشتاز او در نقدالحدیث بوده اند، بررسی و اشتراکات و تفاوت های آنان و تاثیراتی که ابوریه از گذشتگان خود برگرفته نمایانده شده است. همچنین واکنش های مخالفان و موافقان ابوریه، اعم از شیعه و سنی مورد توجه قرار گرفته است. از سه شیوه تحلیل انتقادی گفتمان، در این جستار، شیوه تبیین (explanation) به کار گرفته شده تا گفتمان ابوریه، به عنوان یک کنش و واکنش اجتماعی نواندیشانه-با تمرکز بر جایگاه حدیث و نقد اعتبار آن- به تصویر در آید و واکنش هایی که برانگیخته است، گزارش گردد و نشان داده شود که چگونه کنش و واکنش اجتماعی در باورهای معرفتی اثرگذار است.

زبان:
فارسی
صفحات:
164 تا 187
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2751230 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,490,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!