ارزیابی میزان تحمل پذیری ده جمعیت مختلف اسپرس به‎‏ بیماری سفیدک پودری در شرایط اقلیمی ‏کرج

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

بیماری سفیدک پودری یا سطحی اسپرس (‏Onobrychis viciaefolia Scop‏) یکی از مهمترین بیماری های این محصول است که بیشتر در چین های آخر شیوع پیدا می کند. این بیماری در صورتی که به طور وسیعی روی محصول گسترش یابد موجب نکروز شدن و ریزش برگ ها و  کاهش عملکرد محصول می گردد. از سویی به دلیل اینکه تحقیقات محدودی در داخل کشور در این زمینه وجود دارد، انجام پژوهشی به منظور شناسایی جمعیت های متحمل به بیماری که در عین حال از خصوصیات زراعی مطلوبی نیز برخوردار باشند ضروری به نظر می رسید که در این تحقیق بررسی شده است.

مواد و روش ها

به منظور بررسی واکنش جمعیت های مختلف اسپرسOnobrychis viciaefolia) ‏(به بیماری سفیدک پودری آزمونی در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی در سه تکرار با 10 تیمار شامل دو جمعیت بهبود یافته و هشت اکوتیپ جمع آوری شده از رویشگاه و شناسایی شده اسپرس زراعی از مناطق مختلف ایران به مدت دو سال در منطقه کرج اجرا گردید. ارزیابی بیماری سفیدک پودری در شرایط طبیعی در تابستان هر دو سال در چین چهارم انجام گردید. ارزیابی آلودگی در تیمارها در مزرعه با ثبت صفاتی مانند درصد آلودگی و شدت بیماری انجام شد. همچنین یک آزمون گلخانه ای در قالب طرح کاملا تصادفی با چهار تکرار بر روی تیمارها انجام و برای هر جمعیت در هر تکرار حداقل پنج بوته در نظر گرفته شد. زادمایه با ایجاد سوسپانسیون اسپوری به غلظت 106 کنیدیوم در میلی لیتر تهیه شده و بر روی گیاهچه‎های اسپرس مربوط به جمعیت های مختلف در مرحله چهار تا پنج هفتگی که دارای هشت تا ده برگچه بودند در گلخانه ای با شرایط دمای 23 تا 29 درجه سانتی گراد و رطوبت نسبی حدود 75 درصد اسپور پاشی شدند. ارزیابی واکنش جمعیت ها به بیماری دو هفته پس از مایه زنی انجام و میزان درصد آلودگی هر جمعیت ثبت شد. ارزیابی در گلخانه و مقیاس نمره دهی مشابه ارزیابی در مزرعه براساس یک مقیاس نمره دهی یک تا چهار مبتنی بر درصد شدت بیماری تیمار ها انجام شد. همچنین عملکرد ماده خشک علوفه برای جمعیت ها در کل چهار چین محاسبه گردید.

نتایج

به استناد داده های تجزیه واریانس آزمون مزرعه ای در کرج، طی دو سال جمعیت های یادشده، هم از لحاظ شدت بیماری و هم درصد آلودگی اختلاف معنی داری در سطح 1%= α نشان دادند. در آزمون های گلخانه ای نیز کلیه جمعیت ها از نظر شدت بیماری و درصد آلودگی اختلاف معنی داری در سطح 1%= α نشان دادند. بررسی نتایج مربوط به صفت درصد آلودگی جمعیت ها در دو سال نشان داد که درمجموع آزمون های مزرعه ای در بین کلیه جمعیت ها، جمعیت شماره 2 در سال های اول و دوم تحقیق به ترتیب با 33 و 30 درصد، کمترین آلودگی را به بیماری در مزرعه نشان داده است. در آزمون گلخانه ای نیز همین جمعیت با 47 و 60 درصد کمترین میزان آلودگی را بین جمعیت ها دارا بود. همچنین بررسی نتایج مربوط به صفت شدت بیماری جمعیت ها در دو سال نیز نشان داد که جمعیت شماره 2 به ترتیب با 18 و 10 درصد در سال های اول و دوم، متحمل ترین جمعیت اسپرس به بیماری در کرج شناخته شد و سایر جمعیت ها نسبت به بیماری حساس برآورد شدند. در آزمون های گلخانه ای نیز جمعیت شماره 2 با 23 و 22 درصد شدت بیماری به ترتیب در سال های اول و دوم متحمل ترین جمعیت شناخته شد و سایر جمعیت ها واکنش نیمه حساس تا حساس به بیماری نشان دادند.

نتیجه گیری

در مجموع با مقایسه میانگین داده ها در آزمون های مزرعه ای و گلخانه ای طی دو سال می توان نتیجه گرفت که جمعیت شماره 2 با میانگین شدت بیماری 14 درصد و میانگین عملکرد ماده خشک علوفه 68/14 تن در هکتار در سال، به عنوان رقمی متحمل به بیماری با عملکرد ماده خشک علوفه مناسب شناخته شد. اگرچه این رقم مقاومت کامل به بیماری سفیدک سطحی ندارد ولی چون شدت بیماری آن در همه آزمون ها کمتر از 25 درصد بوده به عنوان رقم نیمه مقاوم معرفی شد.

زبان:
فارسی
صفحات:
205 تا 219
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2751477 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!