مقایسه آثار سیاست افزایش قیمت آب و اجرای روش آبیاری تحت فشار بر الگوی کشت کشاورزان شهرستان ارزوئیه با استفاده از برنامه ریزی ریاضی مثبت

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
کاز آن‏جایی که آب یکی از مهم‏ترین عوامل تاثیرگذار بر میزان تولید و عملکرد محصولات کشاورزی به شمار می‏رود، مدیریت کارآی این نهاده‏ی کمیاب یکی از زمینه‏های مهم توسعه کشاورزی محسوب می‏شود. هدف این تحقیق، تحلیل و مقایسه الگوی کشت و سودناخالص کشاورزان دو حالت ناشی از اجرای سیاست‏های قیمتی و غیرقیمتی آب و اجرای سیستم آبیاری تحت فشار در سطح مزارع شهرستان ارزوئیه از توابع استان کرمان است. سیاست‏ قیمتی آب آبیاری (افزایش هزینه‏ استحصال آب) تحت سناریوهای 25، 50، 75 و100 درصد در نظر گرفته شد. برای تحقق این اهداف، از مدل برنامه‏ریزی ریاضی مثبت، استفاده شد. جهت دست‏یابی به نتایج کاربردی، تابع تولید با کشش جانشینی ثابت و تابع هزینه غیرخطی، به این مدل اضافه شد. داده‏های مورد نیاز با استفاده از روش نمونه‏گیری تصادفی ساده و تکمیل 100 پرسش‏نامه در سال زراعی 1401-1400، جمع‏آوری گردید. نتایج به‏دست آمده، نشان داد که با اتخاذ سیاست قیمتی آب، سطح زیرکشت محصولات با کم‏ترین آب مصرفی، افزایش و دیگر محصولات منتخب با کاهش سطح زیرکشت مواجه ‏شدند. سودناخالص مدل تحت آخرین سناریو، 26 درصد کاهش و به طور هم زمان آب مصرفی به میزان 5/10 درصد کاهش یافت. مقایسه این دو سیاست نشان داد که اجرای این سیستم آبیاری نسبت به سطح مشاهده شده، سودناخالص مدل را به میزان 75/30 درصد افزایش و آب مصرفی محصولات منتخب را به میزان 210 درصد کاهش می‏دهد.
زبان:
فارسی
صفحات:
249 تا 265
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2751757 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!