بررسی حداکثر بار آلودگی قابل تخلیه در رودخانه های کوهستانی مبتنی بر مدل سازی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

امروزه یکی از موثرترین راه‏کارهای مدیریت و حفاظت از این منابع آب سطحی استفاده از ظرفیت پذیرش آلودگی رودخانه ها می باشد. در این مطالعه ظرفیت خودپالایی رودخانه عباس آباد همدان با استفاده از مدل QUAL2KW، مبتنی بر شبیه سازی پارامترهای DO، BOD و COD با در نظر گرفتن استانداردهای کیفی آب در دو بازه شرب (86/1 کیلومتر) و کشاورزی (33/4 کیلومتر) مورد ارزیابی قرار گرفت. میزان دقت مقادیر شبیه سازی شده، از طریق محاسبه شاخص های آماری نظیر R2، SE، RMSE وNRMSE صورت گرفت. مقادیر RMSE در مرحله صحت سنجی برای مقادیر DO، BOD و COD به ترتیب 26/0، 82/1 و 62/2 محاسبه شد. نتایج شبیه‎سازی نشان داد میزان اکسیژن محلول در بازه اول به میزان 21/3- درصد و در بازه دوم به میزان 66/1- درصد کاهش داشته است. همچنین میزان غلظت BOD و COD در بازه اول به‎ترتیب به میزان 13/30 و 94/27 درصد و در بازه دوم نیز به ترتیب به میزان 84/70 و 81/60 درصد افزایش داشته است. همچنین نتایج TMDL نشان داد در بازه اول میزان بار ورودی می بایست کاهش یابد ولی در بازه دوم امکان افزایش بار ورودی وجود دارد. برای پارامترهای BOD و COD بیشترین بار وارده براساس استاندارد کشاورزی در محل تقسیم آب دو، به میزان 80/49 میلی گرم در لیتر و 15/99 میلی گرم در لیتر محاسبه شد.

زبان:
فارسی
صفحات:
332 تا 349
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2751761 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!