تحلیل مولفه های اثرگذار بر توسعه صنعت گردشگری سلامت: مطالعه موردی استان مازندران

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

گردشگری سلامت به عنوان شاخه ای از صنعت گردشگری، به دلیل تقاضای زیاد و درآمد مناسب در کانون توجه کشورها است. لذا، نظر به اهمیت گردشگری سلامت و دارا بودن پتانسیل موجود در استان مازندران، این مطالعه با هدف شناسائی و تحلیل مولفه های موثر بر توسعه صنعت گردشگری سلامت در استان مازندران انجام شد.

مواد و روش کار

مطالعه حاضر با استفاده از روش تحقیق کیفی و با رویکرد تحلیل محتوا اجرا شد. برای این منظور 17 نفر از خبرگان صنعت گردشگری سلامت و گردشگران سلامت با استفاده از نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. برای جمع آ وری داده ها، از مصاحبه های نیمه ساختار یافته استفاده شد. مصاحبه ها تا اشباع نظری داده ها ادامه داشت.

یافته ها

یافته ها نشان داد که صنعت گردشگری سلامت استان مازندران از 3 حوزه ساختاری، فرآیندی و زمینه ای تاثیر می پذیرد. در حوزه فرآیندی عوامل مرتبط با گردشگری سلامت در سه دسته عوامل شامل پیشران های گردشگری سلامت، ارائه خدمات سلامت و عوامل موقعیتی، در بخش زمینه ای نیز سه بخش بسترهای اجتماعی - فرهنگی، جذابیت های گردشگری و ظرفیت اقتصادی و همچنین در بخش ساختاری سه مولفه زیرساخت ها، عوامل نهادی و منابع انسانی متخصص بر این صنعت تاثیر می گذارد.

نتیجه گیری

با وجود اهمیت کمی و کیفی خدمات مرتبط با گردشگری سلامت و افزایش تقاضای در این صنعت، مسافرانی که به استان مازندران سفر می کنند، به انواع خدمات نیاز دارند و لزوم توجه به توسعه خدمات گردشگری از جنبه های مختلف احساس می گردد. لذا، تامین ملزومات گردشگران سلامت همچون زیرساخت ها، جاذبه های مقصد، ظرفیت های مالی، شرایط فرهنگی و اجتماعی، نیروی انسانی و عوامل موقعیتی از ضروریات توسعه این صنعت است.

زبان:
فارسی
صفحات:
529 تا 549
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2752438 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!