اثر فراکسیون های اتیل استات و ان بوتانول عصاره گیاه غافث (Arimonia eupatoria) بر ترمیم نخاع و بیان ژن های کاسپاز 3 و 9 پس از کمپرسیون عصب سیاتیک در رت

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

ژن کاسپاز 3 در پیشرفت دژنراسیون و کاسپاز 9 در روندهای آپوپتوزی، نکروزی و مرگ لیزوزومی نقش دارند و پس از آسیب عصب، میزان بیان آنها تغییر می کند. این پژوهش با هدف تعیین اثرات نوروپروتکتیوی عصاره هیدروالکلی و فراکسیون-های گیاه غافث (Agrimonia eupatoria) بر دانسیته نورونی و تغییر بیان ژن های کاسپاز 3 و 9 پس از کمپرسیون عصب سیاتیک در رت انجام شد. 36 سر رت نر نژاد ویستار به شش گروه شش تایی شامل: کنترل، کمپرسیون، تیمار A (کمپرسیون+ عصاره هیدروالکلی با دوز 75 میلی گرم/کیلوگرم)، تیمار B (کمپرسیون+ فراکسیون اتیل استات با دوز75 میلی گرم/کیلوگرم)، تیمار C (کمپرسیون+ فراکسیون ان بوتانول با دوز 75 میلی گرم/کیلوگرم) و تیمار D (کمپرسیون+ فاز آبی با دوز 75 میلی گرم/کیلوگرم) تقسیم شدند. در گروه کنترل پس از بیهوش کردن رت ها، عضله در محل عصب سیاتیک بدون آسیب عصب شکافته شد و در گروه کمپرسیون و گروه های تیمار عصب سیاتیک پای راست به مدت 30 ثانیه تحت کمپرسیون قرار گرفت. اولین تزریق عصاره به صورت داخل صفاقی بلافاصله بعد از کمپرسیون عصب و دومین تزریق 7 روز بعد انجام شد. بعد از 28 روز، رت ها تحت روش پرفیوژن قرار گرفته و از نخاع قسمت کمری نمونه برداری گردید. لام ها با آبی تولوئیدین رنگ آمیزی شده، دانسیته نورونی به روش دایسکتور و متد استریولوژی محاسبه و نتایج توسط آنالیز T-test و Anova مقایسه شدند. از قطعات نخاعی نمونه برداری شد، Total RNA استخراج و cDNA سنتز گردید و تغییرات بیان ژن های کاسپاز 3 و 9 در نمونه ها بررسی شد. نتایج نشان داد که دانسیته نورونی در تمام گروه های تیمار افزایش معنی داری نسبت به گروه کمپرسیون دارد (001/0 > p) و در گروه ان بوتانول بیشتر از سایر گروه ها است. بیان ژن کاسپاز 3 و 9 در تمام گروه های تیمار نسبت به گروه کمپرسیون کاهش یافت (01/0 > p). عصاره این گیاه بدلیل داشتن ترکیباتی مانند توکوفرول که اثرات آنتی اکسیدانی و ضد آپوپتوزی دارد می تواند در ترمیم سیستم عصبی موثر باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
137 تا 147
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2752533 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!