تخمین عمق و مرز بی هنجاری های گرانی با استفاده از روش های اویلر بهبودیافته و کمیت تجانس فاز

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

روش های میدان پتانسیل نقشی اساسی در اکتشافات ژئوفیزیکی دارند. یکی از اهداف اصلی در تفسیر داده های میدان پتانسیل، تعیین محل و تخمین عمق ناهنجاری های مغناطیسی و گرانی است. به منظور افزایش دقت در تعیین مشخصه های چشمه های زیرسطحی، همواره روش های تفسیر کمی داده های میدان پتانسیل نظیر روش اویلر استاندارد دستخوش تغییراتی شده اند و برای بهبود اطمینان به نتایج، تعمیم هایی صورت گرفته است. در این پژوهش، برای تعیین محل و تخمین عمق بی هنجاری گرانی، تعمیم دیگری از اویلر استاندارد با استفاده از روش تجزیه مقدار منفرد و نسبت گرادیان افقی به سیگنال تحلیلی به کار گرفته شده است. همچنین کمیت تجانس فاز نیز برای تفسیر دقیق تر نتایج بر داده ها اعمال شد. از این دو روش برای تخمین عمق و تعیین محل داده های گرانی معدن منگنز صفو استفاده شده است. نتایج اویلر بهبودیافته در مقایسه با اویلر استاندارد، انطباق بیشتری با مرز بی هنجاری نشان می دهد. همچنین بازه تخمین عمق (نمودار میله ای) در اویلر بهبودیافته کوچک تر از اویلر استاندارد است که این خود نشان دهنده عملکرد بهتر اویلر بهبودیافته نسبت به اویلر استاندارد است. هنگام تعیین محل بی هنجاری، برای بررسی بیشتر و جهت افزایش اعتبار تفسیر، کمیت تجانس فاز نیز بر داده های مصنوعی و واقعی (معدن صفو) اعمال شده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
91 تا 106
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2753314 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!