اندازه گیری رادیوگرافی شیب خلفی تیبیا در بزرگسالان سالم ایرانی: یک مطالعه ی کوهورت گذشته نگر

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

شیب تیبیال خلفی (Posterior tibial slope) PTS یک اندازه گیری مهم رادیوگرافیک است که برای تعیین زاویه ی فلات تیبیا نسبت به تنه ی آن استفاده می شود.

روش ها

در این مطالعه تصاویر PACS مربوط به 612 بیمار که به دلایلی چون آسیب یا ناراحتی زانو، معاینه ی فیزیکی یا معاینه ی مجدد زانو به بیمارستان مراجعه کرده و تحت معاینه با اشعه ی ایکس، قرار گرفته بودند، مورد بررسی قرار گرفت. PTS در تمامی موارد با استفاده از نرم افزار GE CENTRICITY PACS اندازه گیری شد و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته ها

توزیع میانگین PTS در زوایای راست و چپ نشان داد که تفاوت معنی داری بین دو گروه وجود ندارد (0/83 = P). میانگین PTS چپ و راست در مردان و زنان تفاوت معنی داری نداشت (0/05 < P). همچنین مقایسه ی میانگین PTS سمت راست و چپ در گروه های مختلف سنی تفاوت آماری معنی داری را نشان داد (0/001 > P).

نتیجه گیری

در این مطالعه، محدوده ی طبیعی مقادیر PTS در مفاصل زانوی افراد بزرگسال سالم در ایران، شناسایی شده است و می تواند راهنمایی برای حمایت از درمان های شخصی باشد. امید است که نتایج این مطالعه، تولیدکنندگان پروتز زانو را تشویق کند که اندازه گیری های PTS و همچنین تفاوت های جنسیتی و سنی در PTS به دست آمده برای مردم ایران را، در تولید مد نظر قرار دهند.

زبان:
فارسی
صفحات:
351 تا 358
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2753485 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!