ارائه روش جدید ارزیابی سه بعدی بافت روسازی آسفالتی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

عمق بافت سطحی شاخصی مهم جهت ارزیابی قابلیت های مقاومت لغزشی و زهکشی سطحی روسازی آسفالتی به شمار می آید که تاثیری مستقیم در تامین ایمنی و راحتی کاربران راه ها دارد. ارزیابی بافت یکی از اهداف اصلی سیستم مدیریت روسازی است. در این مقاله، یک دستگاه خودکار سه بعدی مبتنی بر تکنیک تصویربرداری ترکیبی برای اندازه گیری بافت روسازی ارائه شده است. در این دستگاه یک سیستم متشکل از دوربین های دیجیتال دوبعدی جهت تهیه داده های تصویری موردنیاز طراحی شده است. سیستم ارائه شده دارای یک ابزار کاهش اصطکاک سطحی است که شرایط زهکشی سطحی را در انواع روسازی شبیه سازی می کند. این سیستم ارزیابی بافت را در شرایط بارندگی نیز امکان پذیر می کند. بر اساس تصاویر دوبعدی برداشت شده از سطح روسازی مدل های ابر نقطه سه بعدی بافت روسازی با استفاده از تکنیک ساختار از حرکت ارائه شده است. روشی جهت محاسبه شاخص میانگین عمق بافت روسازی بر اساس مدل های سه بعدی تولید شده ارائه شده است. اندازه گیری عمق بافت روسازی به صورت صفحه ای در جهات مختلف از قابلیت های این روش است که ارزیابی یکنواخت عمق بافت در جهات مختلف و دستیابی به عمق بافت بحرانی زهکشی را امکان پذیر می کند. سیستم ارائه شده جهت اندازه گیری عمق بافت در مقاطع مختلف روسازی مورداستفاده قرار گرفته است و مقادیر به دست آمده توسط آن با نتایج روش استاندارد ماسه مقایسه شده است که نشان دهنده همبستگی بالای نتایج این دو روش ارزیابی بافت روسازی است(=93%). نتایج این تحقیق می تواند به ارائه یک روش جدید و کم هزینه برای ارزیابی اصطکاک و ایمنی روسازی در سیستم های مدیریت شبکه روسازی منتج شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
441 تا 456
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2754317 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!