بررسی تغییرات کاربری زمین و شاخص های حدی هوا-آب شناسی در آبخیز رود میناب

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و هدف

در سه دهه ی اخیر کاربری زمین در آبخیز رود میناب تغییرات محسوسی داشته است و این تغییرات به همراه تغییر اقلیم در آبخیز می تواند روی روند شاخص های هوا-آب شناسی تاثیرگذار باشد. از این رو، به دلیل تغییرات اقلیم و کاربری زمین های آبخیز رود میناب در دهه های گذشته تاکنون، بررسی روندها و تغییرات در شاخص های حدی بارش، دما و آب دهی جریان اهمیت ویژه ای دارد. بنابراین، این پژوهش با هدف بررسی روند تغییرات کاربری زمین و متغیرهای هوا-آب شناسی در آبخیز مزبور انجام شد.

مواد و روش ها

در این پژوهش، اطلاعات ایستگاه های آب سنجی، باران سنجی و تبخیرسنجی آبخیز میناب برای تعیین شاخص های حدی بر اساس استاندارد ETCCDI شامل بارش، دما و جریان رود بررسی شد. برای تحلیل روند از آزمون غیرسنجه ای (ناپارامتریک) من کندال استفاده شد. همچنین تغییرات کاربری زمین با استفاده از تصویرهای ماهواره ی لندست سری TM در سال های 1368، 1383 و 1399 به ترتیب از سنجنده های TM، ETM+ و OLI تعیین شد و صحت تصویرهای به دست آمده با آمار ه ی کاپا تایید شد.

نتایج و بحث:

نتایج این پژوهش نشان داد، روند تمام شاخص های حدی دمایی شامل شب های حاره ای، روزهای گرم، شب های گرم و دامنه ی دمای شبانه روزی افزایشی بود. در برخی ایستگاه ها، روند شاخص های حدی بارش، بارش سنگین (10، 20 و 30 میلی متر) روند افزایشی بود، اما روند بارش میانگین سالانه، افزایشی بود. روند تعداد روزهای تر (روزهای بارانی) و روزهای خشک (خشکسالی) به ترتیب کاهشی و افزایشی بود. بررسی تغییرات وضعیت بارش منطقه نشان داد، شدت بارش در زمان تداوم های 15 و 45 دقیقه ای افزایش یافت. با توجه به تغییرات رخ داده، تغییر وضعیت بارش در منطقه حتمی است. بررسی تغییرات کاربری زمین در سه دهه ی گذشته نشان داد، 11% از سطح زمین های مرتعی کاهش یافته است و زمین های کشاورزی و مسکونی به ترتیب 220 و 280% افزایش داشته اند.

نتیجه گیری و پیشنهادها:

یافته های این پژوهش نشان داد به رغم افزایش میانگین سالانه ی باران (16میلی متر در سال)، و دیگر شاخص های بارش که فاقد روند معنی دار بودند، روند شدت بارش 15 و 45 دقیقه ای افزایشی و معنی دار بود. برخلاف روند بارش که نمی توان آن را با اطمینان زیاد اثبات کرد، روند افزایشی همه شاخص های دمایی (به طور میانگین °0/9C در سال)، تغییرات اقلیمی در آبخیز میناب را تایید کرد. از طرف دیگر، روند شاخص های جریان کمینه و بیشینه و بیشینه ی لحظه ای نیز در آبخیز افزایشی بود و می تواند یکی از دلیل های آن تغییرات وضعیت بارش، احداث سد و تغییرات کاربری از زمین های مرتعی و جنگی به کشاورزی و مسکونی باشد. بر پایه ی نتایج این پژوهش پیشنهاد می شود، اثر تغییرات آینده ی اقلیم بر متغیرهای هوا-آب شناسی بررسی و یافته های آن در مدیریت منابع طبیعی به کار گرفته شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
74 تا 92
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2754366 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!