ارائه چارچوب مفهومی و معماری زیرساخت دانش مکانی (SKI) با کاربست وب سرویس های مکانی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

با مطرح شدن پاردایم های کاربردپذیری و تعامل پذیری ماهیت و نحوه بکارگیری داده های جغرافیایی به سرعت در حال تغییر است. توسعه استانداردهای باز، مفاهیم سرویس گرایی، توسعه سامانه های اطلاعات جغرافیایی تحت وب و بکارگیری فرمت داده های جدید در قالب وب سرویس ها حاکی از آن است که پاردایم جدیدی در علم اطلاعات جغرافیایی شکل گرفته است. توسعه فناوری های مرتبط با علوم کامپیوتر و فناوری اطلاعات از یک سو و استفاده از سرویس های مکانی در کنار مفاهیم زیرساخت داده مکانی (SDI) از دیگر سو موجب شده که چالش دسترسی و انتشار داده مکانی تا حد زیادی رفع گردد. متاسفانه علی رغم این پیشرفت ها، استخراج دانش از مجموعه داده جغرافیایی به شکل موثر، کارا و در زمان مناسب همواره به عنوان چالشی بزرگ در جوامع اطلاعات جغرافیایی به قوت خود باقی مانده است. برای رفع این چالش استفاده از روش های داده کاوی، یادگیری ماشین، هوش مصنوعی و به به طور کلی اکتشاف دانش از داده جغرافیایی ضرورتی اجتناب ناپذیر است؛ با این وجود در بسیاری از سناریوها داده جغرافیایی ماهیتی توزیع یافته دارد. برای استخراج دانش از این مجموعه داده نیاز به روش های استخراج دانش توزیع یافته و زیرساختی فناورانه است که بتوان دانش مکانی را از منابع توزیع یافته استخراج کرد. به طور کلی در زیرساخت دانش مکانی (SKI) هدف ایجاد بستری است که بتوان دانش مکانی تولید کرد، به آن دسترسی داشت و دیگران را در آن سهیم ساخت. چنین زیرساختی دربرگیرنده مولفه هایی سازگار شامل نرم افزار، سخت افزار، داده، سرویس ها، روال ها و استانداردهایی است که در راستای کشف دانش در زیرساخت های داده مکانی و در حالتی توزیع یافته بکار گرفته می شود. در این نوشتار چارچوب مفهومی و معماری چنین زیرساختی با بکارگیری وب سرویس های مکانی ارائه شده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
67 تا 81
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2754427 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!