دیپلماسی اقتصادی جمهوری اسلامی ایران در آمریکای لاتین: مطالعه مقایسه ای دولت دوازدهم و سیزدهم

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
دیپلماسی اقتصادی به بهره گیری از ابزار های سیاسی در جهت استفاده از فرصت های اقتصادی اشاره دارد. بازیگران بین المللی از این راهبرد در جهت توسعه اقتصادی و مالی خود به کار می گیرند. جمهوری اسلامی ایران در دوره های گوناگون از این شیوه در جهت ارتقا و بهبود وضعیت اقتصادی خود استفاده نموده است و نسبت به مناطق گوناگون جهان روش های به خصوصی داشته، که در این بین آمریکای لاتین به دلایل سیاسی و اقتصادی جایگاه ویژه ای در دیپلماسی اقتصادی ایران دارا است. با این وجود مقاله حاضر به دنبال پاسخ به این سوال است که کنش های اقتصادی دولت دوازدهم و سیزدهم در آمریکای لاتین چگونه بوده است؟ یافته های پژوهش نشان می دهد دیپلماسی اقتصادی و ارتقا روابط اقتصادی با آمریکای لاتین در سیاست خارجی دولت دوازدهم تا قبل از خروج ترامپ از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) جایی نداشت و پس از آن معطوف به فروش محدود کالا های نفتی بوده است. اما سیاست خارجی دولت سیزدهم برای ایجاد تعامل و بهبود جایگاه اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و جبران فرصت های ازدست رفته نگاه ویژه ای به آمریکای لاتین دارد و به دنبال ایجاد روابط همه جانبه با این منطقه است. پژوهش از نوع کیفی، گونه قیاسی فرضیه محور، با روش مقایسه ای و شیوه گردآوری اطلاعات بر اساس منابع کتابخانه ای و همچنین انجام مصاحبه های تخصصی نیمه ساختارمند است.
زبان:
فارسی
صفحات:
66 تا 81
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2754616 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!