بررسی تمایز میان تعریف بومی و تعریف سنتی سازه در گفتمان معماری و شهرسازی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

بوم یک واژه عام و همه گیر در علوم انسانی به شمار می رود. البته بیشتر از بوم، صفت آن در قالب ترکیب استفاده می شود. برای مثال، درختان بومی، مصالح بومی، علوم انسانی بومی و غیره. پژوهش حاضر سعی در ارائه تعریفی جامع از واژه بوم و بومی دارد تا بر مبنای آن بتوان به ارزیابی مولفه ها و میزان اثرگذاری آن ها بر علوم انسانی در حالت عام و معماری و شهرسازی به صورت خاص دست یافت. بعد از بررسی تعاریف و گفتارهای صاحب نظران با استفاده از روش گرند تئوری با نرم افزار مکس کیودی ای این نتیجه حاصل شد که بیشتر تعاریف در سایه ویژگی های کلمه سنت قرار دارند. لذا در قدم اول سنت باز تعریف و حدود و مرزهای آن شناسایی خواهد شد و در ادامه بوم و بومی خالص از دل واژگان و تعاریف و مصادیق بیرون کشیده می شود. در نهایت مولفه های اثرگذار بر آن مورد بررسی و تفسیر قرار خواهد گرفت. ابتدا مولفه های تاثیرگذار بر سنت شناسایی و مورد ارزیابی قرار گرفت و بدون تقدم و تاخر یا وزن هرکدام صرفا حضورشان در شکل گیری تعریف سنت عیان شود، سپس مشخص شد که دو ویژگی می تواند بوم یا بومی را تعریف کند. با سنجش مولفه های بوم تعریف ارائه شده برای بوم مورد ارزیابی کلی قرار داده شد. هر اتفاقی که در یک محدوده فیزیکی و جغرافیایی رخ می دهد می تواند یک اتفاق بومی باشد به شرط اینکه توسط عوامل محیطی و محلی آن جغرافیا ابداع و ایجاد شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
239 تا 261
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2754791 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!