رویکردهایی نوین در آموزش و پژوهش نهج ‏البلاغه «با تاکید بر زبان های عربی و فارسی»

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

امروز نهج‏ البلاغه بنا بر سرچشمه الهی اش در دل مردم فارسی‏زبان به ویژه ایرانیان جای ویژه ای دارد. بی گمان مترجمان و شارحان فرهیخته آن نقش به‏ سزایی در این زمینه ایفا نموده اند. با این وجود نهج‏ البلاغه برای بیشتر مخاطبان فارسی‏ زبان ناشناخته است. چرا که آموزه‏ های این کتاب گران‏سنگ آن چنان که شایسته و بایسته است به آنها منتقل نشده است. مهم ترین دلایل آن پر‏نغز بودن کلام امام علی علیه السلام، سنگین بودن متن اصلی، کم کاربردی بودن برخی اصطلاحات، کمبود متخصصان حرفه‏ ای و ضعف برخی مترجمان در انجام رسالت حرفه‏ ای خود است. از سویی دیگر تکیه بر روش سنتی تبلیغ، بهره نبردن از ابزارهای روز پیام‏رسانی مانند فضای مجازی، ماهواره و... و هم چنین دسته بندی نکردن پژوهش‏ ها و علوم نهج‏ البلاغه مخاطب گریزی را در پی داشته است.مخاطب‏ نشناسی و طبفه‏ بندی نکردن مخاطبان از لحاظ سنی و علمی نیز موجب دفع آنها به ویژه جوانان شده است.نگارنده در این مفاله تلاش می کند با روشی تحلیلی نظری و با ارائه راهکارهایی علمی و کاربردی زمینه ای درست و سازنده را برای انتقال آموزه‏ های ارزشمند نهج‏ البلاغه فراهم آورد.

زبان:
فارسی
صفحات:
197 تا 218
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2755307 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!