نقش زغال زیستی در بهبود زنده مانی، رشد و صفات فیزیولوژی نهال های دست کاشت دیم سرو نقره ای، در یک منطقه نیم خشک کوهستانی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

زغال زیستی (بیوچار) ماده ای غنی از کربن متخلخل است که به عنوان اصلاح کننده خاک و با توانایی حفظ مواد غذایی و آب و افزایش تحمل به خشکی گیاهان مورد توجه است. هدف پژوهش حاضر، بررسی کاربرد زغال زیستی (با منشا چوب ممرز و دمای پیرولیز 450 درجه سانتی گراد) بر زنده مانی، رشد و صفات فیزیولوژی نهال های سرو نقره ای (Cupressus arizonica Green) در شرایط دیم و آبیاری در یک عرصه جنگلی تخریب یافته کوهستانی (دوآب سوادکوه، شمال ایران) بود.

مواد و روش ها

آزمایش در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی به مدت پنج ماه در ماه های خشک بهار و تابستان انجام گرفت. ترکیب تیمارها عبارت بود از: 1. خاک شاهد- آبیاری؛ 2. خاک شاهد- دیم؛ 3. خاک تیمارشده با زغال زیستی-آبیاری؛ 4. خاک تیمارشده با زغال زیستی- دیم. برای مشخص شدن اثر معنی داری تیمارها از آنالیز واریانس دوطرفه و برای مقایسه میانگین ها از آزمون تی جفتی استفاده شد.

یافته ها

نتایج نشان داد که صرف نظر از اثر تیمار خاک، نهال های آبیاری شده از زنده مانی بیشتری (90 درصد) در مقایسه با نهال های دیم (56 درصد) برخوردار بودند. درحالی که در شرایط دیم، زنده مانی در تیمار زغال زیستی، 75 درصد و تقریبا دوبرابر خاک شاهد بود. در هر دو حالت دیم و آبیاری، نهال های رشدیافته در خاک تیمارشده با زغال زیستی، نسبت به خاک شاهد بزرگ تر بودند. بدون در نظر گرفتن اثر تیمار خاک، فتوسنتز و تعرق در شرایط دیم کاهش یافت. همانند تیمار آبیاری، تیمار زغال زیستی سبب افزایش صفات تبادلات گازی (20 تا60 درصد) نهال ها نسبت به مقادیر این صفات در خاک شاهد شد. هدایت مزوفیلی، محتوای رطوبت نسبی برگ و رنگدانه های فتوسنتزی در تیمار آبیاری بیشتر از شرایط دیم بود.

نتیجه گیری

برای احیای عرصه های تخریب یافته جنگلی مناطق نیم خشک کوهستانی شمال کشور با نهال سرو نقره ای، می توان توصیه کرد که در سال های اولیه، نهال ها بدون اعمال زغال زیستی و فقط با آبیاری مدیریت شوند، اما در شرایط دیم بهتر است از زغال زیستی استفاده شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
71 تا 86
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2755649 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!