اثر روش های مختلف نگهداری آغوز بر عملکرد و فراسنجه های خونی گوساله های نر نژاد سیمنتال

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
این پژوهش به منظور بررسی آثار روش های مختلف نگهداری آغوز روی عملکرد، قابلیت هضم ماده خشک و فراسنجه های خونی گوساله های نژاد سیمنتال انجام شد. تعداد 32 راس گوساله نر نژاد سیمنتال با میانگین وزن 2/3 ± 5/39 در قالب طرح کاملا تصادفی برای مدت 60 روز و در چهار گروه هشت راسی تقسیم شدند و هر گروه به صورت تصادفی به یکی از تیمارهای آزمایشی شامل: 1- تغذیه با آغور تازه دوشیده شده از مادر، 2- تغذیه با آغوز تخمیر شده بدون هیچ گونه افزودنی، 3- تغذیه با آغوز تخمیر شده با ماست کم چرب و 4- تغذیه با آغوز منجمد که قبل از مصرف تا دمای 37 درجه سلسیوس گرم شد، اختصاص یافتند. نمونه برداری خون در روز صفر، یک و 30 از شروع طرح انجام گرفت. توزین در روز صفر، 30 و 60 و نمونه برداری جهت قابلیت هضم در روزهای 27 تا30 انجام شد. نتایج آزمایشات و بررسی ها نشان داد که  مصرف آغوز با روش های مختلف نگهداری اثر معنی داری بر افزایش وزن گوساله ها نداشت (05/0<P). همچنین، تفاوت معنی داری در مصرف خوراک و قابلیت هضم در بین گروه های آزمایشی مشاهده نشد. غلظت گلوگز، تری گلیسرید، پروتئین تام و همچنین، تعداد انواع گلبول های سفید خون تحت تاثیر تیمارها قرار نگرفتند. بین تیمارهای آزمایشی از نظر شاخص های بدنی شامل دور سینه، طول بدن، عرض لگن، فاصله دو چشم و دور مچ دست تفاوت معنی داری وجود نداشت. نتایج این طرح نشان داد در صورت عدم دسترسی به آغوز تازه، هر کدام از روش های نگهداری می توانند جایگزین مناسبی برای گوساله تازه متولد باشند.
زبان:
فارسی
صفحات:
59 تا 71
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2755727 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!