بررسی اثر ضد میکروبی عصاره متانولی برخی از گونه های خانواده چتریان در استان کردستان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

در این تحقیق به بررسی حضور ترکیبات موثره و خاصیت ضد باکتریایی عصاره سه گونه از خانواده چتریان (Zeravschania membranacea، Zeravschania aucheriو Anthriscus nemorosa) پرداخته شدهاست. مواد و روش ها در این تحقیق عصاره متانولی گیاهان در غلظت های مختلف تهیه گردید. سنجش کیفی حضور متابولیت های ثانویه با استفاده از تست های متعدد فارماکوگنوزی به دست آمده از مقالات انجام شد. خاصیت ضد میکروبی گیاهان مذکور نیز به روش انتشار دیسک و رقت لوله ایی ارزیابی گردید. حداقل غلظت مهاری (MIC) و حداقل غلظت باکتری کشی (MBC) عصاره ها بر روی استافیلوکوکوس اورئوس، اشرشیاکلی و سودوموناس آئروژینوزا تعیین شدند. نتایج و بحث: بیشترین تعداد حضور متابولیت ای ثانویه در گونه Zeravschania aucheri بود که شامل تانن، ساپونین، فنول، گلیکوزید، فلاونوئید و فلوباتانین بود. اگر چه حضور فنول و فلاونویید در تمام گونه ها تایید شد ولی آزمون حضور ترکیبات آلکالوییدی، تنها در گونه Zeravschania membranacea مثبت بود. نتایج آزمایشهای ضد میکروبی نشان دادکه بیشترین هاله عدم رشد باکتری، مربوط به عصاره گونه Zeravschania membranaceaدر غلظت 400 میلی گرم بر روی سویه استافیلوکوکوس اورئوس (12 میلیمتر) بود و عصاره ی گونه Zeravschania aucheri در غلظت های مختلف برای تکثیر هر سه سویه مورد مطالعه حساسیتی ایجاد نکرد. حضور ترکیبات آلکالوییدی در گونه Zeravschania membranacea می تواند یکی از دلایل مهار تکثیر و رشد باکتری باشد. همچنین عصاره Z. membranacea کمترین میزان MIC (12.5 mg.ml-1) و) MBC (25 mg.ml-1 را روی سویه S. aureus نشان داد. بر اساس نتایج گیاه Z. membranacea می تواند با لزوم حفاظت زیستی گیاه در صنایع دارویی، غذایی و کشاورزی.

زبان:
فارسی
صفحات:
70 تا 79
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2755792 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!