تعیین محتوی ذخیره کربن در مخزن های مختلف تحت کاربری های متفاوت در منطقه میاندوآب با استفاده از دورسنجی و مدل InVEST

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
فضاهای اکولوژیک نقش اساسی در نمایش تغییر اقلیم و گرمایش جهانی با تاکید بر ذخیره و جذب CO2 از جو دارند. در نتیجه، کمی سازی و رصد محتوی کربن ذخیره شده گام اصلی در راستای رسیدن به اهداف توسعه پایدار می باشند. هدف اصلی این مطالعه، توسعه مدل دقیق برای محاسبه محتوی کربن ذخیره شده در چهار مخزن مختلف شامل زیست توده زنده بالای زمین (AGC)، زیست توده زنده زیر زمین (BGC)، کربن آلی خاک (SOC) و مواد آلی مرده (DOC) تحت کاربری های مختلف می باشد. بدین منظور، سایتی به مساحت تقریبی 243204 هکتار از منطقه میاندوآب واقع در استان آذربایجان غربی به دلیل داشتن کاربری های مختلف انتخاب گردید. با توجه به اینکه کاربرد تلفیقی داده های دورسنجی و فناوری های نوین ضمن تسهیل در پیش بینی ها دقت مدل سازی را نیز افزایش می دهد، بنابراین در این تحقیق سامانه تحت وب گوگل ارث انجین (GEE) و مدل InVEST برای تهیه نقشه کاربری و پوشش اراضی (LULC) و همچنین پیش بینی محتوی ذخیره کربن آلی مورد استفاده قرار گرفت. پیش بینی ها نشان داد که در سال 2023 حدود 106×11/52 تن کربن در محدوده مورد مطالعه ذخیره شده است. بررسی های تفصیلی نشان داد که بیشترین مقدار ذخیره کربن مربوط به مخزن SOC و سپس AGC می باشد و دلیل اصلی آن هم به فعالیت اغلب موجودات زنده در سطح خاک برمی گردد. از نظر کاربری های مختلف موجود در منطقه مورد مطالعه بدون مد نظر قرار دادن مساحت هر کدام از کاربری های موجود، بیشترین مقدار ذخیره کربن آلی مربوط به کاربری مرتع و سپس پوشش درختی، کشاورزی، مناطق شهری، پهنه های آبی و اراضی بایر است. در نهایت می توان نتیجه گرفت که کاربرد داده های دورسنجی و تلفیق آن ها با فناوری های مناسب، تاثیر تغییرات کاربری اراضی بر محتوی ذخیره کربن را نیز با موفقیت آشکار می نماید.
زبان:
فارسی
صفحات:
241 تا 253
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2756160 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!