اثر اقتصاد سایه ، فساد و حاکمیت قوانین بر آلودگی محیط زیست در کشورهای منتخب نفتی در حال توسعه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

آلودگی محیط زیست یکی از مهم ترین مشکلاتی است که امروزه بیشتر کشورهای در حال توسعه با آن روبه رو هستند که علاوه بر مشکلات محیط زیستی دارای تبعات منفی اقتصادی و اجتماعی نیز است. بررسی ها نشان می دهد اقتصاد سایه و عوامل نهادی می توانند به عنوان عوامل تاثیرگذار بر کیفیت محیط زیست در کشورهای درحال توسعه باشند که مطالعات کمی در خصوص تاثیر این عوامل به صورت همزمان بر روی آلودگی محیط زیست انجام گرفته است. اقتصاد سایه بخش گسترده ای از اقتصاد کشورهای درحال توسعه را به خود اختصاص می دهد که می تواند بر کیفیت محیط زیست تاثیرگذار باشد، همچنین عوامل نهادی می توانند از کانال مختلف مانند کنترل و اثرگذاری بر بخش سایه بر روی کیفیت محیط زیست تاثیرگذار باشند. بنابراین پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل موثر آلودگی محیط زیست در کشورهای درحال توسعه نفتی انجام گرفته است . با استفاده از الگوی داده تابلویی و روش حداقل مربعات تعمیم یافته برای دوره زمانی 2020-2009 نتایج نشان داده است اقتصاد سایه و حاکمیت قوانین به طور مستقیم باعث افزایش آلودگی و اثر بازخوردی حاکمیت قوانین و اقتصاد سایه منجر به کاهش آلودگی شده است؛ بنابراین می توان انتظار داشت با کنترل بخش سایه، افزایش حاکمیت قوانین منجر به کاهش آلودگی شود. همچنین نتایج نشان داده است کنترل فساد به طور مستقیم آلودگی را کاهش داده است و اثر بازخوردی حاکمیت قوانین و کنترل فساد منجر به کاهش آلودگی شده است. بنابراین کنترل فساد و افزایش حاکمیت قوانین به صورت همزمان نقش مهمی در کاهش آلودگی در کشورهای نفتی دارد. همچنین نتایج تاییدکننده فرضیه کوزنتس برای گروه کشورهای درحال توسعه نفتی در ابتدای مسیر توسعه است.

زبان:
فارسی
صفحات:
299 تا 309
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2756164 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!