سیاست خارجی ایران و ترکیه در قبال همه پرسی استقلال کردستان عراق از منظر موازنه تهدید استفان والت

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

یکی از نقاط مورد اختلاف در عراق و منطقه، مسئله استقلال کردستان عراق بوده است. آنچه باعث شده این موضوع جنبه بین المللی پیدا کند. پیوند این منطقه با کردهای ایران، ترکیه، سوریه و... باعث شکل گیری رفتارهمگرایی در سیاست خارجی این کشورها به ویژه ایران و ترکیه در قبال کردستان عراق شده است. بنابراین سوال پژوهش بدینگونه مطرح می شود که، برگزاری همه پرسی استقلال کردستان عراق چه تاثیراتی بر سیاست خارجی ایران و ترکیه گذاشت و رویکرد واحد و مشترک سیاست خارجی ایران و ترکیه در خصوص جهت گیری استقلال طلبانه کردستان عراق به چه شکل بوده است؟ مقاله حاضر  با روش کتابخانه ای و بر اساس رویکرد توصیفی – تحلیلی این فرضیه را مطرح می کند که چالش همه پرسی کردستان عراق و تمایلات استقلال طلبانه آن ها برای هر دو کشور آنچنان جدی شده که باعث ایجاد ائتلاف در قبال این مسئله شده و دوکشور همواره در صدد برآمدند تا از استقلال این منطقه جلوگیری کنند. لذا رویکرد اتخاذ شده به وسیله این دو کشور در قبال کردستان عراق در قالب نظریه موازنه تهدید قابل تبیین است. یافته های پژوهش نشان می دهد که در سال های اخیر، راهبرد اصلی ایران و ترکیه، علاوه بر اختلاف های متعدد در خصوص بحران های اخیر خاورمیانه، دارای مولفه های متعددی است. یکی از مهم ترین مولفه ها تاکید و تلاش جهت حفظ تمامیت ارضی کشور عراق و مخالفت با تجزیه این کشور است؛ برای رسیدن به این هدف، دو کشور برای کسب منافع ملی خود ائتلافی را تشکیل داده اند. زیرا ایران و ترکیه دارای جمعیت قابل توجهی از کردها هستند و ایجاد دولت کردی در عراق باعث بوجود آمدن یک الگوی موفق در منطقه شده و کردهای دو کشور را تحت تاثیر موضوع قرار خواهند داد.

زبان:
فارسی
صفحات:
193 تا 215
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2756661 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!