مقایسه اثربخشی مهارت آموزی کودک راه حل محور و روان نمایشگری بر مهارت اجتماعی دانش آموزان پسر کم توان ذهنی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

این پژوهش با هدف مقایسه اثربخشی مهارت آموزی کودک راه حل محور و روان نمایشگری بر مهارت اجتماعی، دانش آموزان پسر کم توان ذهنی می باشد.

روش پژوهش:

 این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی دارای پیش آزمون-پس آزمون-پیگیری وگروه گواه بوده و جامعه آماری مورد نظر از طریق نمونه گیری هدفمند در دسترس از بین کودکان  12-9 ساله مراجعه کننده به آموزشگاه استثنایی امید در بازه زمانی02-1401 واقع در شهر ساری انتخاب شدند. نمونه پژوهش حاضر 45  کودک کم توان ذهنی بودند که به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه گواه جایگماری شدند. گروه آزمایش اول در 8 جلسه60 دقیقه ای، هفته ای دوجلسه با پروتکل مهارت آموزی کودک راه حل محور و گروه آزمایش دوم در 10 جلسه90 دقیقه ای هفته ای دو جلسه تحت آموزش روان نمایشگری قرار گرفتند، درحالی که به گروه گواه آموزشی در آن بازه زمانی داده نشد. ابزارهای استفاده شده در این پژوهش پرسشنامه مهارت اجتماعی گرشام و الیوت می باشد. داده ها به شیوه تحلیل کوواریانس با استفاده از نرم افزارspss-26  تحلیل شده است.

یافته ها

نتایج نشان داد، رویکرد مهارت آموزی کودک راه حل محور و ران نمایشگری بر مهارت اجتماعی دانش آموزان پسر کم توان ذهنی اثرگذاری معناداری دارد و رویکرد مهارت آموزی کودک راه حل محور در مقایسه با رویکرد روان نمایشگری موثرتر است.

نتیجه گیری

رویکرد مهارت آموزی کودک راه حل محور و روان نمایشگری روشی کاربردی و اثرگذار در جهت افزایش مهارت اجتماعی است و رویکرد مهارت آموزی کودک راه حل محور در مقایسه با روان نمایشگری موثرتر می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
17 تا 27
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2757413 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!