آموزش حافظه غیرکلامی بر میزان دقت و تمرکز دانش آموزان دبستانی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

پژوهش حاضر به بررسی آموزش حافظه غیرکلامی بر میزان دقت و تمرکز دانش آموزان دبستانی شهرستان کرمان پرداخته شد.

روش پژوهش: 

این پژوهش یک طرح شبه آزمایشی است که با یک گروه آزمایش و یک گروه کنترل اجرا شد. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانش آموزان دبستانی مدارس دولتی ناحیه 2 شهرستان کرمان در سال تحصیلی 1402- 1401 بودند برای انجام این پژوهش از میان جامعه آماری تعداد 30 نفر از دانش آموزان دو کلاس درس از دو دبستان به صورت هدفمند انتخاب شدند. روش نمونه گیری به صورت تصادفی خوشه ای بود که در دو گروه آزمایش و کنترل جایگماری شدند. ابزار اندازه گیری این پژوهش 4 ابزار، مقیاس هوش وکسلر (1939)، پرسشنامه تمرکز سواری و اورکی (1395)، آزمون دقت (خط زنی تولوز - پیرون) (1911) و مقیاس عملکرد پیوسته رازولد و همکاران (1956) (CPT) بود. در سطح استنباطی، از آلفای کرونباخ جهت بررسی پایایی پرسشنامه ها و از آمار پارامتریک، آزمون t برای گروه های مستقل و تحلیل کوواریانس برای بررسی وضعیت متغیرها و فرضیه پژوهش استفاده شد. مبنای نتایج تحلیل در این پژوهش استفاده از نرم افزار SPSS ورژن 26 بود.

یافته ها

نتایج پژوهش نشان داد که آموزش حافظه غیرکلامی بر میزان دقت و تمرکز دانش آموزان دبستانی شهر کرمان تاثیر داشت، اما آموزش حافظه غیرکلامی بر میزان دقت و تمرکز دانش آموزان دبستانی دختر و پسر شهر کرمان تفاوتی نداشت.

نتیجه گیری

می توان نتیجه گرفت که آموزش حافظه غیرکلامی برای افزایش میزان دقت و تمرکز دانش آموزان دبستانی شهر کرمان بهتر از روش سنتی آموزش می باشد. یادگیری فعال در آموزش دانش آموزان در یادگیری مهارت ها تاثیر بیشتری می گذارد. حافظه غیرکلامی از جمله مهارت های مهم در توسعه ی دقت و تمرکز دانش آموزان دبستانی است. با بهبود حافظه غیرکلامی، دانش آموزان می توانند بهترین عملکرد ممکن را در فعالیت های مختلف شناختی خود انجام داده و به بهترین شکل از فرآیند یادگیری و توسعه ی شخصیتشان بهره مند شوند

زبان:
فارسی
صفحات:
39 تا 41
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2757415 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!