ایده ‏پردازی و بررسی چالش‏ های زیست‏ محیطی نیروگاه فتوولتائیک خورشیدی شناور بر روی تالاب‏ ها و مزیت اقتصادی آن بر جوامع محلی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

این مقاله به نیروگاه‏های فتوولتائیک خورشیدی شناور[1]، Floating photovoltaics، روی تالاب‏ها می‏پردازد و چالش‏های زیست‏محیطی و مزایای اقتصادی آن‏ها برای جوامع محلی را مورد بررسی قرار می‏دهد. با توجه به حرکت جهان به سمت انرژی‏های تجدیدپذیر به دلیل اثرات منفی سوخت‏های فسیلی، سیستم‏های FPV به عنوان یک راه‏حل مناسب برای مناطق با محدودیت‏های زمینی ارائه می‏شوند. فناوری FPV، شامل شناور کردن پنل‏های خورشیدی روی آب با اثر خنک‏کنندگی، بهره‏وری را افزایش داده و استفاده از زمین را کاهش می‏دهد. این مقاله مزایا و معایب اجرای FPV روی تالاب‏ها را بررسی می‏کند، از جمله کاهش تبخیر آب و رشد جلبک‏ها، به همراه چالش‏هایی نظیر خوردگی تجهیزات و تاثیر بر اکوسیستم‏های آبی. علاوه بر این، مطالعه حاضر به بررسی پیامدهای اقتصادی برای جوامع محلی می‏پردازد و بر ایجاد شغل، توسعه مهارت‏ها و تحریک اقتصادی از طریق صنایع و خدمات محلی تاکید دارد. با وجود نگرانی‏های زیست‏محیطی این طرح، مانند اختلال در زیستگاه‏های آبی و کاهش احتمالی تنوع زیستی، برنامه‏ریزی استراتژیک و اقدامات ضروری می‏تواند این مسائل را برطرف کند. این مقاله بر مزایای سیستم‏های FPV در ترویج انرژی پاک و حمایت از اقتصادهای محلی تاکید می‏کند و نیاز به تحقیقات بیشتر برای بهینه‏سازی ادغام آن‏ها در اکوسیستم‏های حساس تالاب‏ها را مطرح می‏سازد. در انتها یک مطالعه موردی روی تالاب مهارلو استان فارس برای ایده مطرح شده، انجام شد که با تنها 33/8 درصد از مساحت کل تالاب مهارلو، می‏توان نیروگاه خورشیدی شناور با ظرفیت اسمی 03/10 مگاوات راه‏اندازی کرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
39 تا 51
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2757685 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!