تاثیر آنی دستورالعمل های کانون توجه بر شاخص های بیومکانیکی مرتبط با پیشگیری از آسیب رباط صلیبی قدامی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و اهداف

آسیب لیگامنت متقاطع قدامی یکی از رایج ترین و جدی ترین آسیب های مفصل زانو می باشد که حدود 80 درصد از کل جراحی های انجام شده بر لیگامنت های زانو را به خود اختصاص داده است. مطالعات نشان داده اند درصد قابل توجهی از این آسیب (70 درصد) به صورت غیربرخوردی و معمولا حین اعمالی همچون کاهش شتاب، فرود و مانورهای برشی رخ می دهند. براساس مطالعات، دستورات کانون توجه موجب بهبود و ارتقای عملکرد می شود. هدف از انجام این پژوهش، بررسی اثر آنی دستورالعمل های کانون توجه بر شاخص های بیومکانیکی مرتبط با پیشگیری از آسیب رباط صلیبی قدامی بود. 

مواد و روش ها

در این پژوهش 24 بازیکن جوان فوتبال از دو باشگاه لیگ برتر تهران به طور تصادفی به دو گروه کانون توجه بیرونی (12 نفر)، کانون توجه درونی (12 نفر) تقسیم شدند. ابتدا، پایداری پاسچر پویا، پیک مولفه عمودی، قدامی- خلفی و داخلی - خارجی نیروی عکس العمل زمین و نرخ بارگذاری از داده های نیروی عکس العمل زمین که طی مهارت پرش فرود از روی سکوی 30 سانتی متری با استفاده از  صفحه نیرو با فرکانس نمونه برداری 1000 هرتز ثبت شده بود، محاسبه گردید. سپس دستورالعمل های درونی و بیرونی کانون توجه به شرکت کنندگان آموزش داده شد و مجددا دو گروه جهت بررسی تغییرات مورد آزمون قرار گرفتند. از روش های آماری تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر و آزمون تی زوجی جهت ارزیابی تغییرات استفاده شد.

یافته ها 

نتایج تغییرات معنی داری را در مولفه های نیروی عمودی و نرخ بارگذاری را در دو گروه کانون توجه درونی و بیرونی نشان داد (0/05≥P)، اما در ثبات پاسچر داینامیک، نیروی داخلی - خارجی و نیروی قدامی_خلفی عکس العمل زمین تفاوت معنی دار بین دو گروه مشاهده نشد. 

نتیجه گیری

نتایج حاصل از این مطالعه نشان می دهند دستورالعمل های آنی کانون توجه بیرونی و درونی هر دو می توانند باعث بهبود مکانیک فرود و متغیرهای کینتیکی مرتبط با فرود شوند. به نظر می رسد دستورالعمل کانون توجه بیرونی توانسته است با تاثیر بر افزایش کنترل حرکتی اندام، به کاهش بیشتر نیروی عمودی و میزان بار واردشده به اندام تحتانی و درنتیجه کاهش خطر آسیب رباط صلیبی قدامی منجر شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
336 تا 349
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2757879 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!