ارتباط سطح سرمی ویتامین D پیش از جراحی با هایپوکلسمی بعد از تیروئیدکتومی کامل

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه

هایپوکلسمی گذرا از عوارض شایع تیروئیدکتومی کامل است. هیپوکلسمی پیامدهای بسیاری برای سلامتی بیماران داشته و بر کیفیت زندگی بیمار تاثیر منفی می گذارد. این مطالعه با هدف بررسی نقش پیش بینی کنندگی سطح سرمی ویتامین D قبل از جراحی تیروئیدکتومی کامل در بروز هایپوکلسمی انجام شد.

روش کار

مطالعه مقطعی حاضر بر روی 82 بیمار کاندید جراحی تیروئیدکتومی کامل مراجعه کننده به بیمارستان 5 آذر گرگان در سال 1401 انجام شد. اطلاعات دموگرافیک، متغیرهای آزمایشگاهی و علائم بالینی هیپوکلسمی قبل از عمل، 24 ساعت و دو هفته پس از جراحی با چک لیست جمع آوری شدند. داده ها با نرم افزار SPSS ورژن 18 و با استفاده از آزمون های تی مستقل، یو من ویتنی، ویلکاکسون و تی زوجی و آزمون کای اسکور در سطح معنی داری 0/05 تحلیل شدند.

یافته ها

میانگین سطح سرمی کلسیم 24 ساعت و دو هفته بعد از جراحی به طور معناداری کاهش یافته بود. میانگین سطح سرمی فسفر نیز 24 ساعت بعد از جراحی کاهش معناداری داشت. 32/9 درصد از بیماران 24 ساعت بعد از عمل جراحی، علایم هیپوکلسمی نشان دادند. همچنین، هایپوکلسمی با سطح سرمی ویتامین D ارتباط نداشت و میانگین سطح سرمی کلسیم در بیماران با علائم هیپوکلسمی به طور معناداری کمتر بود. میانگین هورمون پاراتیروئید یک روز بعد از جراحی در بیماران با سطح کلسیم نرمال به طور معناداری بیشتر بود.

نتیجه گیری

سطح سرمی ویتامین D قبل از تیروئیدکتومی کامل ارتباطی با هیپوکلسمی بعد از تیروئیدکتومی کامل ندارد. سطح سرمی هورمون پاراتیروئید و فسفر با تغییرات سرمی کلسیم بعد از جراحی مرتبط است.

پیامدهای عملی

سطح سرمی ویتامین D قبل از تیروئیدکتومی نمی تواند پیش بینی کننده هیپوکلسمی بعد از تیروئیدکتومی کامل باشد. سطح سرمی هورمون پاراتیروئید و فسفر با تغییرات سرمی کلسیم بعد از جراحی مرتبط است. لذا برای این بیماران پیگیری دقیق و طولانی مدت سطوح کلسیم، ویتامین D و هورمون پاراتیروئید و فسفر توصیه می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
256 تا 264
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2758230 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!