بررسی تاثیر رهبری کارآفرینانه بر خلاقیت تیمی با تاکید بر نقش میانجی ایمنی روانشناختی تیم

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

در دنیای متغیر امروزی، خلاقیت تیمی و تاثیر آن در محیط کار به یکی از مهم ترین دغدغه های سازمان های آموزشی تبدیل شده است. از این رو پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل موثر بر خلاقیت تیمی از جمله سبک رهبری کارآفرینانه و ایمنی روانشناختی تیم انجام شده است. جامعه پژوهش معلم های مدارس کار و دانش و هنرستان فنی شهر شیراز به تعداد 620 نفر بودند، که از این جامعه با روش نمونه گیری تصادفی ساده و بر مبنای فرمول کوکران نمونه ای به حجم 237  نفر انتخاب شد. روش پژوهش کمی، توصیفی و از نوع مطالعات علی بود. جهت گردآوری داده های پژوهش از پرسشنامه های رهبری کارآفرینانه؛ ایمنی روانشناختی تیم و خلاقیت تیمی استفاده شد. جهت تعیین پایایی و روایی ابزار، از تکنیک های آلفای کرونباخ و تحلیل عاملی تاییدی استفاده شد، نتایج بیانگر پایایی و روایی مطلوب ابزار بود. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از مدل معادلات ساختاری و به کمک دو نرم افزار Spss. 25 و Lisrel. 8.8 انجام شد. نتایج تحلیل نشان داد که: رهبری کارآفرینانه اثر مستقیم، مثبت و معنادار در سطح 05/0 بر خلاقیت تیمی و ایمنی روانشناختی تیم دارد؛ همچنین رهبری کارآفرینانه بواسطه نقش میانجی ایمنی روانشناختی تیم دارای اثر غیرمستقیم، مثبت و معنادار بر خلاقیت تیمی است. در نهایت سازمان های آموزشی و مدارس برای این که بتوانند عکس العمل مناسبی نسبت به تغییرات و نوآوری های محیط پویای اطراف خود داشته باشند باید با استفاده از سبک رهبری کارآفرینانه ترس و اضطراب تیم معلم ها جهت بیان ایده های نوآورانه را تا حد ممکن کاهش و از این طریق باعث افزایش خلاقیت تیمی آن ها شوند.

زبان:
فارسی
صفحات:
91 تا 116
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2758296 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!