بررسی تاثیر حسابداری زیست محیطی در سیستم های اطلاعاتی حسابداری مدیریت در سازمان های دولتی ایران

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

هدف این تحقیق بررسی تاثیر حسابداری زیست محیطی در سیستم های اطلاعاتی حسابداری مدیریت در سازمان های دولتی ایران می باشد. در این تحقیق، ارتباطات بین متغیرهای پژوهش با استفاده از نرمافزار SPSS و معادالت ساختاری با استفاده از نرم افزار PLS-Smart مورد بررسی قرار گرفت. جامعه آماری کلیه کارمندان سازمان های دولتی ایران می باشد که تعداد آنها 100هزار نفر است و تعداد 384 نفر به عنوان حجم نمونه بر اساس جدول مورگان در نظر گرفته شد. ابزار گردآوری داده ها در روش میدانی نیز پرسشنامه بود. یافته های تحقیق نشان داد که بارهای عاملی کلیه مسیرها بالاتر از 0/4 است و بنابراین کلیه مسیرها مورد تایید است. نتایج تحقیق نیز نشان داد ادغام اصول حسابداری زیست محیطی با سیستمهای اطلاعاتی حسابداری مدیریت میتواند به بهبود کارایی، شفافیت و پایداری این سازمانها کمک شایانی نماید. از طریق جمع آوری و تحلیل داده های زیست محیطی و مالی به صورت یکپارچه، مدیران قادر خواهند بود تا تصمیمات دقیقتری در جهت کاهش اثرات منفی زیست محیطی و بهینه سازی مصرف منابع اتخاذ کنند. پیاده سازی سیستم های اطلاعاتی حسابداری مدیریت با رویکرد زیست محیطی میتواند به شناسایی و مدیریت هزینه های زیست محیطی، افزایش پاسخگویی به ذینفعان، و تطابق بهتر با مقررات زیست محیطی منجر شود. همچنین، این سیستمها با تسهیل فرآیندهای گزارشدهی شفاف و جامع، میتوانند اعتماد عمومی و همکاری بین سازمانهای دولتی و جوامع محلی را تقویت کنند. در نهایت، برای تحقق این اهداف، نیاز به آموزش کارکنان، بهبود زیرساختهای فناوری اطالعات، و توسعه فرهنگ سازمانی مبتنی بر پایداری و مسئولیت پذیری زیست محیطی ضروری است. این مطالعه به مدیران و تصمیمگیران سازمانهای دولتی ایران توصیه میکند تا با بهره گیری از سیستم های اطلاعاتی حسابداری مدیریت با رویکرد زیست محیطی، به مدیریت بهتر منابع و کاهش تاثیرات منفی زیست محیطی خود بپردازند و در مسیر توسعه پایدار گام بردارند. در ادامه، تاکید بر اهمیت پیاده سازی کامل و موثر سیستم های اطلاعاتی حسابداری مدیریت با در نظر گرفتن جنبه های زیست محیطی ضروری به نظر میرسد.

زبان:
فارسی
صفحات:
25 تا 36
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2759140 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!