ارائه مدل معادلات ساختاری روابط بین بصیرت افزایی و مدیریت بحران با میانجیگری پدافند غیرعامل: مطالعه موردی فرماندهی انتظامی استان اصفهان

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

بصیرت افزایی، ارتقای دانش انتظامی و بهره گیری از راهبرد پدافند عامل و غیرعامل در مدیریت بحران نقش چشم گیری داشته و بسیاری از حوادث و اتفاقات با این راهبرد در جامعه حل خواهند شد. هدف پژوهش حاضر، ارائه مدل معادلات ساختاری روابط بین بصیرت افزایی و مدیریت بحران با نقش میانجی پدافند غیرعامل است.

روش 

پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از لحاظ روش اجرا توصیفی پیمایشی با رویکرد مدل سازی معادلات ساختاری است. جامعه موردمطالعه، کارکنان فرماندهی انتظامی استان اصفهان (شرکت کننده در دوره های بصیرت استانی) به تعداد240 نفر بودند که با استفاده از فرمول کوکران و به روش نمونه گیری تصادفی ساده، 148 نفر از کارکنان که همگی مدیران لایه دوم فرماندهی انتظامی استان اصفهان بودند انتخاب شدند. روش گردآوری اطلاعات، مطالعات کتابخانه ای و میدانی بود که در بخش میدانی از پرسش نامه های استاندارد مدیریت بحران جهانبخش و همکاران (1395)، پرسش نامه محقق ساخته بصیرت با 14 گویه و پرسش نامه محقق ساخته پدافند غیرعامل با 30 گویه استفاده شد. برای تجزیه وتحلیل داده ها و آزمون فرضیه ها از آزمون آماری همبستگی و رگرسیون چندگانه به روش گام به گام استفاده شد. روایی پرسش نامه ها با استفاده از روایی سازه (همگرا و واگرا) و پایایی آن ها با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ به ترتیب برابر 0/95، 0/94 و 0/97 و پایایی مرکب به ترتیب برابر 0/96، 0/95 و0/97 به دست آمد. جهت تجزیه وتحلیل داده های به دست آمده از نرم افزارهای SPSS نسخه 20 و Smart PLS نسخه 23 استفاده شد.

یافته ها

یافته های پژوهش نشان داد بصیرت افزایی و مولفه های آن به همراه پدافند غیرعامل بر مدیریت بحران تاثیر دارند و متغیر پدافند غیرعامل نیز نقش میانجی در رابطه بین بصیرت افزایی و مدیریت بحران دارد.

نتیجه گیری

بصیرت افزایی یکی از عوامل مهم در ارتقای کیفیت مدیریت بحران به همراه توجه به ابعاد و مولفه های پدافند غیرعامل محسوب می شود. در پژوهش حاضر یکی از نکات مهم در نوآوری، توجه به لایه های پنهان مدیریت بحران در عملکرد ماموریت های پلیسی است، زیرا با دریافت مفهوم پدافند غیرعامل ارتباط بین این عنصر استراتژیک با مدیریت بحران مشخص می شود و می توان در راستای پیشگیری و برخورد با تهدیدات داخلی و خارجی آماده بود.

زبان:
فارسی
صفحات:
208 تا 221
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2760875 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!