مولفه های زبان و نظریه ذهن: پیشنهاد یک مدل مفهومی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف
هدف مطالعه حاضر، کسب یک درک منسجم از اهمیت زبان، شناسایی و دسته بندی مولفه های آن در اکتساب توانایی نظریه ذهن کودکان و همچنین ارائه یک مدل مفهومی در این رابطه بود.
روش
نوع پژوهش توصیفی، شیوه انجام آن کیفی و مبتنی بر تحقیق استنادی کتابخانه ایی بود که با استفاده از روش های مرور سیستماتیک و فرامطالعه (فراترکیب) انجام شد. جامعه هدف شامل تمام پژوهش ها و مطالعات موجود در پایگاه های اطلاعاتی خارجی و داخلی بود که از سال 1990 تا 2021 در زمینه رابطه زبان و نظریه ذهن، انجام شده است. با به کارگیری روش نمونه گیری نظری و هدفمند و انتخاب نمونه ای از مطالعات و پژوهش های مرتبط، داده های مورد نیاز گردآوری شد. فرایند نمونه گیری تا زمانی ادامه یافت که اشباع نظری حاصل گردد. نهایتا 123 مقاله غربال شد. داده ها به روش تحلیل محتوا مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت.
یافته ها
در مرحله کدگذاری آزاد 143 کد مولفه شناسایی شد. بر اساس مفهوم کدهای شناسایی شده و دسته بندی آنها در یک مولفه مشابه، در مرحله کدگذاری محوری، 5 مولفه اصلی و 2 مولفه فرعی به دست آمد. یافته ها حاکی از آن بود که رابطه زبان و نظریه ذهن بر اساس 5 مولفه زبانی اصلی به ترتیب اولویت: کاربردشناسی، معناشناسی، نحو، واژگان و واج شناسی و 2 مولفه زبانی فرعی: فرازبانی و کل، قابل تبیین نظری است.
نتیجه گیری
ارائه این مدل مفهومی گامی در راستای دست یابی به تبیین جامع و جدیدی از اهمیت زبان در رشد نظریه ذهن به شمار می رود و منجر به افزایش و به روزرسانی دانش موجود و بهره مندی از آن در سطوح کاربردی ازجمله در جنبه های پژوهشی، آموزشی و بالینی خواهد شد.
زبان:
فارسی
صفحات:
67 تا 85
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2760956 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!