بررسی اثر پیش ماده های مختلف در سنتز و بهبود عملکرد کاتالیزور نوری کربن نیترید گرافیتی در تخریب ماده رنگزای رودامین بی توسط نور مرئی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
فرایند های کاتالیزور نوری با استفاده از انرژی خورشید، در زمره روش های تصفیه شیمیایی نوین در تصفیه آلاینده های آلی رنگی می باشد که در حال حاضر توجه بسیاری را به خود جلب نموده است. کاتالیزور نوری کربن نیترید گرافیتی (g-C3N4) با استفاده از روش بسپارش حرارتی و با بهره گیری (تکی و یا ترکیبی) از پیش ماده های ملامین، تیوره و کلرید آمونیم سنتز شد. کاتالیزورهای نوری سنتز شده برپایه g-C3N4  برای بررسی ساختار، ریخت شناسی و خواص آن ها با استفاده از آنالیز های XRD، FT-IR، SEM، EDX، BET، PL، و DRS مورد بررسی قرار گرفتند و به منظور تخریب ماده رنگزای کاتیونی رودامین بی (RhB) استفاده شدند. نتایج آزمایشات نشان داد که کربن نیترید گرافیتی سنتز شده با پیش ماده ترکیبی ملامین، تیوره و کلرید آمونیم (MTA) با دوز 0.2 گرم بر لیتر و غلظت ماده رنگزای 50 میلی گرم بر لیتر بیشترین عملکرد را بر تخریب RhB داشته و در بازه زمانی120 دقیقه (2 ساعت) سبب رنگ زدایی 100 درصدی از محلول رنگزا شد. همچنین کارایی کاتالیزوری نوری MTA در تخریب ماده رنگزای RhB در پنج چرخه متوالی تقریبا ثابت بوده است. علاوه بر این، طبق نتایج آزمایشات به دام انداختن گونه های فعال رادیکال سوپر اکسید (•O2-) گونه غالب برای فرآیند تخریب RhB بود. از این رو، MTA  را می توان به دلیل مزایایی مانند سنتز یک مرحله ای، عملکرد کاتالیزور نوری موثر و قابلیت استفاده مجدد، یک کاتالیزور کارآمد در نظر گرفت.
زبان:
فارسی
صفحات:
135 تا 150
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2761056 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!