اثر محافظتی ملاتونین در برابر انتقال جفت متادون در موش: یک مطالعه تجربی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

متادون بعنوان درمان جایگزینی اعتیاد به مواد افیونی به طور گسترده در بارداری استفاده می شود. انتقال جفتی متادون بر فرآیندهای استرس اکسیداتیو تاثیر می گذارد. ملاتونین هورمونی با فعالیت آنتی اکسیدانی می باشد.

هدف

این مطالعه با هدف بررسی اثرات محافظتی ملاتونین بر استرس اکسیداتیو ناشی از انتقال متادون از طریق جفت در موش سوری انجام شد.

مواد و روش ها

در این مطالعه تجربی، 36 موش ماده (2 ماهه، 2 ± 20 گرم) به 6 گروه تقسیم شدند (هر گروه 6 موش): کنترل، متادون (3/0 میلی گرم بر کیلوگرم داخل صفاقی) و ملاتونین (2، 4 ،6) میلی گرم بر کیلوگرم در روز گاواژ) 30 دقیقه قبل و یک گروه هم ملاتونین (یک تک دوز 6/0 میلی گرم بر کیلوگرم) دریافت کردند. تجویز برای ده روز متوالی از دوره بارداری انجام شد. پس از تولد نوزاد موش، تمام موش های نوزاد با سر بریدن کشته شدند. سپس، بافت های کبد، مغز و کلیه جدا شدند و برای ارزیابی نشانگرهای استرس اکسیداتیو، از جمله پراکسیداسیون لیپیدی، گلوتاتیون و محتوای کربونیل پروتئین مورد استفاده قرار گرفتند.

نتایج

این مطالعه نشان داد که متادون باعث کاهش معنی دار غلظت گلوتاتیون شد (035/0 = p). همچنین افزایش معنی داری در میزان پراکسیداسیون لیپیدی و محتوای پروتئین کربونیل (به ترتیب 015/0 = p و 025/0 = p) مشاهده شد. با این حال، درمان ملاتونین به طور قابل توجهی نشانگرهای استرس اکسیداتیو را مهار کرد (025/0 = p) همچنین نتایج بررسی آپوپتوز نشان داد که ملاتونین باعث کاهش بیان BAX  وCaspase 9  و افزایش بیان Bcl2  به عنوان یک فاکتور آنتی آپوپتیک گردید (015/0 = p).

نتیجه گیری

یافته های ما نشان داد که ملاتونین دارای اثر محافظتی در برابر استرس اکسیداتیو و آپوپتوز ناشی از انتقال جفتی متادون می باشد.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
515 تا 526
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2761626 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!