رابطه تضاد منافع و قضاوت اخلاقی با رفتار تصمیم گیری حسابرسان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه

در سالیان اخیر رسوایی های مالی فاجعه آمیزی رخ داده است که درستکاری و اعتبار حسابرسان و موسسات حسابرسی را به زیر سوال برده است. تضاد منافعی که حسابرسان با آن روبرو هستند در چنین رسوایی ها نقش اصلی  داشته است. تضاد منافع باعث می شود تا  فرد قضاوت حرفه ای و اخلاقی خود را  به خطر بیاندازد. هدف این مقاله بررسی رابطه قضاوت اخلاقی و تضاد منافع با رفتار تصمیم گیری حسابرسان است.

روش

این پژوهش، از نوع پژوهش های شبه آزمایشی است که در انجام آن از روش پرسشنامه سناریو محور استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش، شرکا، مدیران و سرپرستان موسسات حسابرسی عضو جامعه حسابداران رسمی است و با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی تعداد 402 نفر از آنها انتخاب گردید. برای تجزیه و تحلیل داده ها از ابزار پرسشنامه و نرم افزار  PLS Smart با استفاده از روش معادلات ساختاری یا رویکرد حداقل مربعات جزیی استفاده گردید.

یافته ها

نتایج تحقیق نشان داد که قضاوت اخلاقی با رفتار تصمیم گیری انحرافی حسابرسان رابطه منفی دارد. بین تضاد منافع ناشی از تهدیدهای مختلف بر رفتار تصمیم گیری حسابرس رابطه وجود دارد. همچنین، نتایج تحقیق نشان داد که انواع تضاد منافع رابطه منفی و معناداری با رفتار تصمیم گیری انحرافی دارد.

نتیجه گیری

با توجه به رابطه منفی و معنی دار قضاوت اخلاقی با رفتار تصمیم گیری انحرافی در شرایط وجود تضاد منافع، باید جهت کنترل تضاد منافع و بالا بردن کیفیت کار حسابرسان، مداخلات رفتاری برای تقویت استقلال واقعی حسابرسان را مورد توجه قرار داد.

زبان:
فارسی
صفحات:
129 تا 139
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2762370 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!