ساز و کارهای بومی مدیریت چرا در مراتع نیمه بیابانی جنوب شرق اصفهان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پاسخ به اینکه تجربه و دانش بومی مرتعداران و عشایر در خصوص مدیریت مراتع، چگونه است و چگونه می توان دانش موجود را در طرح های مرتعداری بکار برد، از مباحث مهم مدیریت مراتع است. در این رابطه، ساز و کارهای بومی مدیریت چرا در مراتع نیمه بیابانی جنوب شرق اصفهان، مورد بررسی قرار گرفت. روش انجام پژوهش، کیفی بود و ضمن انجام مصاحبه های عمیق و جمع آوری اطلاعات، سوالات محوری در خصوص نحوه مدیریت چرا و رفتار چرایی دام ها، تعیین شد. جمع بندی اظهارات مصاحبه شوندگان و منابع کتابخانه ای، نشان داد که رفتار چرایی دام در ماه های مختلف فصل چرا، از لحاظ سرعت حرکت و ساعات حضور گله در مرتع، منابع تغذیه، مقدار علوفه مورد نیاز و مقدار مصرف علوفه، متفاوت است و تحت تاثیر کمیت و کیفیت علوفه ترکیب گیاهی قرار دارد. هدایت گله در طول فصل چرا، با دو سیستم چرای مداوم و تناوبی- استراحتی انجام می شود. انتخاب سیستم چرایی، در ارتباط با درجه رجحان گونه ها، مقدار علوفه قابل برداشت و اهداف مدیریتی قرار می گیرد. در ماه های سرد سال، سیستم چرای مداوم بکار گرفته می شود و با گرم شدن هوا و مساعد شدن شرایط برای رشد مجدد گیاهان، از سیستم چرای تناوبی- استراحتی، استفاده می شود که تعداد قطعات چرا در هر چراگاه، 28 قطعه و تعداد دفعات چرا در هر قطعه، دو بار در سال در نظر گرفته می شود. دوره چرا در هر یک از قطعات، یک روز و دوره استراحت، چهار روز درنظر گرفته می شود. کل مواد غذایی قابل هضم در مساحت 5000 هکتاری محدوده چراگاهی مورد پژوهش، معادل 141157 کیلوگرم و مقدار تقاضای کل مواد غذایی قابل هضم ، 146361 کیلوگرم می باشد. با این شرایط، در ماه های آذر، دی، بهمن و اسفند، به ترتیب 29/5، 28/5، 22/8 و 11/3 درصد کسری علوفه و در دوره رشد گیاهان (ماه های فروردین و اردیبهشت)، 51/6 و 3/6 درصد علوفه مازاد بر نیاز، وجود دارد. در مجموع، سیستم های مذکور که از طریق تجربه و دانش بومی مرتعداری و با هدف برقراری توازن علوفه با نیاز روزانه دام در ماه های مختلف فصل چرا، طراحی و اجرا می گردد؛ با اصول و مبانی دانش مرتعداری نوین، تطابق دارد که در صورت لحاظ نمودن آنها در طرح های مرتعداری، ضمن فراهم نمودن زمینه مشارکت بهره برداران در تهیه و اجرای طرح های مرتعداری، موفقیت بیشتر طرح ها را نیز فراهم خواهد نمود.
زبان:
فارسی
صفحات:
13 تا 25
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2762648 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,490,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!