طراحی چارچوب کارکردهای گزارشگری پارانوئید و بررسی تاثیر آن بر لنگرهای ذهنی سهامداران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

هدف این مطالعه طراحی چارچوب کارکردهای گزارشگری پارانوئید و بررسی تاثیر آن بر لنگرهای ذهنی سهامداران می باشد. روش شناسی این مطالعه توسعه ای/کاربردی است، زیرا ضمن ارائه ی یک چارچوب اکتشافی از کارکردهای گزارشگری پارانوئید، مبنی بر ایجاد یک انسجام شناختی از فراگیری اطلاعات، به دنبال بررسی تاثیر آن بر محرک های لنگر ذهنی سهامداران می باشد. ابزار پژوهش در بخش کیفی، مصاحبه و تمرکز بر فرآیند گرندد تئوری جهت ارائه ی یک مدل چند بعدی در خصوص کارکردهای گزارشگری پارانوئید می باشد تا براساس سنجش پایایی ابعاد شناسایی شده، جهت آزمون فرضیه پژوهش در بخش کمی، امکان تدوین پرسشنامه محقق ساخت وجود داشته باشد. در ادامه نیز از طریق تمرکز بر پرسشنامه استاندارد وانگ (2023) برای سنجش لنگر ذهنی سهامداران، مطالعه به واسطه ی تحلیل حداقل مربعات جزئی (PLS) فرضیه پژوهش را مورد بررسی قرار داد. نتایج در بخش کیفی طی 13 مصاحبه حکایت از شناسایی 3 مقوله، 6 مولفه و 39 مضمون مفهومی دارد که با انجام دو مرحله تحلیل دلفی و حذف 8 مضمون، نسبت به ارائه ی چارچوب نظری اقدام شد. نتایج در بخش کمی نیز نشان داد، کارکردهای گزارشگری پارانوئید بر محرک بودن لنگر ذهنی در تصمیم گیری های هیجانی سهامداران، تاثیر منفی و معناداری دارد. در واقع نتایج کسب شده نشان می دهد کارکردهای ذهنی در تصمیم گیری تحت وجود گستردگی اطلاعات افشاء شده از طریق کارکردهای پارانوئید، لنگرهای مبتنی بر تجارب گذشته ی سهامداران را تغییر می دهد و به واسطه ی حجم اطلاعات ارائه شده از مجموع گزارش های مالی توسط شرکت ها، ریسک های سرمایه گذاری کاهش می یابد.

زبان:
فارسی
صفحات:
333 تا 373
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2763550 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!