تاثیر کاربرد اسید سالیسیلیک بر میزان خسارت مگس میوه زیتون Bactrocera oleae (Dip.: Tephritidae) روی رقم زیتون مانزانیلا

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مگس میوه زیتون Bactrocera oleae (Dip.: Tephritidae) از آفات مهم زیتون است که باعث زیان اقتصادی و کاهش کیفیت و کمیت روغن آن می شود. طی این پژوهش در سال های 1400 و 1401 اثر دو غلظت یک و دو میلی مولار اسید سالیسیلیک و شاهد بر رقم زیتون مانزانیلا در ایستگاه تحقیقات زیتون رودبار (استان گیلان) بررسی شد. نتایج نشان داد که هر دو عامل سال و تیمار روی مراحل مختلف رشد مگس زیتون اعم از تخم، لارو سن یک، لارو سن دو، لارو سن سه و شفیره تاثیر معنی دار داشتند.  اثر تیمارها در همه صفات اندازه گیری شده معنی دار بود. ارزیابی میزان خسارت نشان داد که اسید سالیسیلیک به دلیل اختلال در چرخه تبدیل تخم به لارو باعث کاهش آلودگی میوه به شفیره و حشرات بالغ شد. نتایج اثر سال، در همه صفات مورفولوژیک میوه اعم از طول، عرض، وزن، حجم، چگالی، وزن گوشت میوه و ابعاد هسته در دو سال آزمایش معنی دار بود. اثر تیمار در همه صفات به جز عرض، وزن میوه و وزن گوشت میوه معنی دار بود. بررسی اسیدهای چرب روغن زیتون نشان داد که درصد اسید چرب اولییک و لینولییک در نمونه های تیمار شده با اسید سالیسیلیک نسبت به نمونه های شاهد افزایش یافت. مقدار ماده اسکوالین در تیمارهای سالم اسید سالیسیلیک دو میلی مولار در مقایسه با شاهد در سال 1401 افزایش داشت. این یافته ها نشان می دهد که اسید سالیسیلیک می تواند در برنامه های مدیریت تلفیقی مگس میوه زیتون مورد توجه قرار گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
17 تا 33
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2763553 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!