بررسی و تحلیل معناشناسانه «تاویل و ظاهرگرایی» با تاکید بر منابع عالمان سلفیه

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مسئله تاویل و ظاهرگرایی از چالش برانگیزترین مباحثی است که همواره بین اربابان مکاتب فکری در حوزه علوم اسلامی مورد تضارب آرا قرار گرفته است و صاحبان اندیشه در این حوزه را بر آن داشته است تا به مخالفان خود اشکال های جدی وارد کنند. همه این چالش چالش ها ریشه در این دارد که در کاربردهای واژه تاویل در قرآن و غیر قرآن از حیث ترادف، تباین، قرابت و تباعد یا همسانی در معنا، چه رابطه ای برقرار است؟ به یقین بدون پرداختن به جواب این پرسش، تحلیل درستی از وجاهت و مکانت تاویل صورت نخواهد گرفت که نتیجه آن تاکنون انشقاق و انفکاک بین مذاهب کلامی و مکاتب فکری بوده است. بنابراین در این نوشتار به روش تحلیلی - توصیفی، مولف بر آن است تا با جانمایی درست مسئله تاویل در بستر علوم مرتبط و تبیین شبکه معنایی واژه تاویل در برابر همسانان خود و تبیین وجه تمایز تاویل با غیر تاویل به این مهم بپردازد. درنتیجه مشخص شد تاویل، گونه ای از تفسیر است و مراد از آن معنای عامی است که از سیاق و فحوای کلام فهمیده می شود و فحوا نیز همان مدلول التزامی کلام است که لفظ به دلالت مطابقی دلالت بر آن ندارد؛ ولی چون لازم مفاد جمله است، بر آن دلالت می کند. با این تفسیر باید گفت به فحوای کلام نیز واژه تاویل اطلاق می گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
119 تا 142
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2764115 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!