طراحی، سنتز و تعیین مشخصات نانوذرات ابر پارامغناطیسی کانجوگه شده با 2-پیریدینیوم آلدوکسیم به عنوان آنتی دوت های بالقوه عوامل عصبی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

ترکیبات آلی فسفر یا ارگانوفسفره شامل عوامل عصبی، آفت کش ها، معادل های عوامل شیمیایی و نوویکوک یک مخاطره جدی برای سلامتی انسان هستند که استفاده از آن ها بر ضد انسان ها طی کنوانسیون منع سلاح های شیمیایی به وسیله 192 کشور در سال 1993، ممنوع شده است. اثرات سمی این ترکیبات شامل فسفریله شدن و در نتیجه مهار آنزیم استیل کولین استراز است که باعث تجمع استیل کولین در سیناپس های سیستم اعصاب مرکزی و محیطی و بروز علائم مسمومیت نوروتوکسیک می شود. داروهای مورد استفاده برای درمان این مسمومیت ترکیباتی هستند که حداکثر 10 درصد می توانند از سد خونی مغزی عبور کنند و بنابراین قابلیت سم زدایی در سیستم اعصاب مرکزی را به طور موثر ندارند. هدف از این تحقیق طراحی و سنتز یک نانو فعال کننده با خاصیت پارامغناطیسی به منظور فعال سازی آنزیم مهار شده در سیستم اعصاب مرکزی است.

روش ها

در این پژوهش نانوذرات اکسید آهن کانجوگه شده با 2-پیریدینیوم آلدوکسیم طراحی و طی چهار مرحله سنتز شد. مشخصات نانوذرات توسط روش های طیف سنجی مادون قرمز، طیف سنجی تفرق انرژی پرتو ایکس (EDS)، آنالیز عنصری، پراکندگی نور دینامیکی (DLS) و میکروسکوپ الکترونی (SEM) تعیین شد و اثر فعال سازی آن ها در مقایسه با پرالیدوکسیم به عنوان داروی در دسترس تجاری، با استفاده از روش المن به صورت برون تنی مورد بررسی قرار گرفت.

یافته ها

نتایج حاصل از روش المن نشان داد که درصد فعال سازی آنزیم مهار شده با پاراکسون به عنوان یک عامل ارگانوفسفره، توسط پرالیدوکسیم به عنوان آنتی دوت تجاری در دسترس و نانوذرات سنتز شده درغلظت 5 میلی مولار و طی 30 دقیقه، به ترتیب 88/6 و 39/3 درصد است.

نتیجه گیری

این مطالعه نشان داد که نانوذرات اکسید آهن کانجوگه شده با 2-پیریدینیوم آلدوکسیم طراحی شده به خوبی قابل سنتز و دارای قابلیت فعال سازی آنزیم استیل کولین استراز مهار شده با پاراکسون هستند. بنابراین در مطالعات آینده باید اثر گروه های دیگر مانند 4-پیریدینیوم آلدوکسیم، 2 و 4-پیریدینیوم الدوکسیم و... در قدرت فعال سازی آنزیم و همچنین قابلیت عبور این نانوذرات از سد خونی- مغزی مورد بررسی قرار گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
2310 تا 2321
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2765081 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,490,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!