معرفی نسخه خطی مناظره لیل و نهار اثر معدانی اصفهانی

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مناظره «اللیل و النهار» نوشته علی بن فتح الله معدانی اصفهانی است که به صورت مناظره ای منثور در قرن نهم هجری نگاشته شده است. معدانی از نویسندگان و کاتبان قرن نهم هجری در اصفهان است. کتاب «مناظره اللیل و النهار» یکی از مهم ترین آثار در زمینه مناظره های منثور است. از این رو نگارنده به دلیل اهمیت موضوع و راهگشا بودن آن در سیر تحول مناظره نویسی منثور به معرفی نسخه پرداخت. تنها نسخه خطی این اثر ارزشمند در موزه کتابخانه دانشگاه استانبول در ترکیه نگهداری می شود. گردآوری اطلاعات در این مقاله به روش کتابخانه ای و نگارش آن به شیوه توصیفی تحلیلی انجام گرفته است. پژوهش حاضر این مناظره را در سه سطح فکری، ادبی و زبانی مورد بررسی قرار داد. از میان نتایج به دست آمده، چند ویژگی شایان یادآوری است: کاربرد نثر مسجع- توجه گسترده به کاربرد اشعار فارسی و آیات و احادیث- استفاده گسترده از آرایه های تشبیه، استعاره و کنایه- جابه جایی عناصر جمله و جمله های توصیفی به صورت مکرر- همچنین سجع، تکرار و جناس، جملات و ترکیب های عربی پرتکرار، از ویژگی های برجسته سبکی اثر است. اگرچه معدانی اصفهانی مناظره لیل و نهار را مطابق با سبک نثر عصر تیموری به نثر مسجع نگاشته است اما در رفتار زبانی مولف، نوآوری هایی وجود دارد که سبک فردی او را شاخص می سازد. با این حال، از حیث موضوع مناظره و نتیجه اخلاقی آن نوآوری قابل توجهی نسبت به سایر مناظره ها ندارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
166 تا 193
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2765156 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,490,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!