مقایسه اثربخشی بازی های رایانه ای بر تقویت حافظه فعال و ادراک دیداری- فضایی کودکان با اختلال یادگیری خاص

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

بازی های رایانه ای، به ویژه بازی هایی که نیاز به حل مسئله، تمرکز و حافظه دارند، ممکن است بتوانند به تقویت عملکردهای شناختی در کودکان با اختلالات یادگیری کمک کنند؛ لذا پژوهش حاضر با هدف تعیین اثر بخشی بازی های رایانه ای بر تقویت حافظه فعال و ادراک دیداری فضایی کودکان با اختلال یادگیری خاص (خواندن، نوشتن، ریاضی) انجام گرفت.

روش کار

روش این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی و طرح آزمایشی پیش آزمون_پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانش آموزان پایه های سوم تا ششم مدارس دخترانه معاد و امام سجاد منطقه چهار تهران بود که حدودا سیصد نفر بودند. سی نفر از آنان به عنوان نمونه (ده نفرگروه گواه و بیست نفر گروه آزمایش) انتخاب و از طریق نمونه گیری هدفمند و گمارش تصادفی ارزیابی شدند. تمرینات در دوازده جلسه بیست دقیقه ای به صورت بازی رایانه ای اجرا و برای آزمودن داده ها از ازمون حافظه ی فعال سوزان پکرینگ و ازمون ادراک دیداری فضایی فراستیگ استفاده شد. داده ها با استفاده از روش آماری واریانس آمیخته و با نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شدند. سطح معناداری آزمون (05/0<P) در نظر گرفته شد.

یافته ها

یافته ها نشان داد پس از حذف اثر پیش ازمون بین گروه گواه و آزمایش در پس آزمون تفاوت معنا داری در کارکرد حافظه فعال و ادراک دیداری- فضایی وجود داشت.

نتیجه گیری

نتایج تاثیر بازی های رایانه ای شناخت محور بر کنش های اجرایی کودکان پیش دبستانی با اختلال یادگیری عصب روان شناختی، نشان داد که بازی های رایانه ای شناخت محور بر بهبود کنش اجرایی در مولفه های حل مسئله، برنامه ریزی، سازماندهی رفتاری و هیجانی کودکان پیش دبستانی دارای اختلال یادگیری عصب روان شناختی، موثر است.

زبان:
فارسی
در صفحه:
46
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2790369 
مقالات دیگری از این نویسنده (گان)