اثر میدان های مغناطیسی یکنواخت با شدت کم بر سرعت هدایت الکتریکی عصب حرکتی محیطی مدیان

چکیده:
با افزایش حضور میدان های مغناطیسی یکنواخت با شدت های کم در محیط های مختلف از جمله کارخانه ها، صنایع، وسایل حمل و نقل، بیمارستان ها، اطراف وسایل برقی خانگی و نیز کاربردهای آن در زمینه های پزشکی، بررسی دقیق و همه جانبه اثرات این نوع میدان ها بر خواص و عمل کرد بافت های مختلف بدن انسان، به خصوص بافت عصبی، از نقطه نظر حفاظت و ایمنی و نیز استفاده درمانی از آن ها، لازم و ضروری می باشد. با توجه به این مطالب، تحقیق حاضر جهت بررسی اثر میدان های مغناطیسی یکنواخت با شدت کم بر سرعت هدایت الکتریکی سیگنال های عصبی صورت گرفت. میدان مغناطیسی اعمال شده 5/0 میلی تسلا و محل پرتودهی، عصب حرکتی محیطی مدیان در محل اتصال آن به عضله ابداکتورپولیسیس برویس بود. مقدار زمان تاخیر و سرعت هدایت الکتریکی عصب ذکر شده با دستگاه تحریک و ثبت Cadwell 5200 A روی مچ دست چپ 30 نفر از مردان سالم، 1 بار بدون اعمال میدان و بار دیگر در زمان برقرار شدن میدان، اندازه گیری شد. با بررسی و اندازه گیری منحنی های پاسخ دستگاه تحریک مشاهده شد که میدان مغناطیسی سبب کاهش سرعت هدایت الکتریکی سیگنال های عصبی، از طریق افزایش زمان تاخیر در عمل کرد میانجی های عصبی عضلانی در محل سیناپس عصبی عضلانی یا افزایش زمان تاخیر در انتقال سیگنال در فیبرهای عضلانی، می گردد(05/0 P<). علت افزایش زمان تاخیر و کاهش سرعت هدایت الکتریکی در محل سیناپس عصب و عضله، می تواند به بلوک شدن موقتی اثر میانجی های عصبی عضلانی از جمله استیل کولین و تغییر میزان غلظت آن ها به واسطه اثر نیروی لورنتز یا ناشی از افزایش فضای سیناپسی عصب و عضله تحت اثر میدان مغناطیسی باشد. هم چنین افزایش زمان تاخیر در انتقال سیگنال توسط فیبرهای عضلانی می تواند به علت تغییر در میزان غلظت کلسیم یا تغییر آستانه تحریک پذیری فیبرها، تحت اثر میدان مغناطیسی باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
187
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p279253 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,490,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!