جای گذاری کنترل کننده ها در شبکه های نرم افزار محور با استفاده از یک الگوریتم فراابتکاری گسسته بر پایه ی ژنتیک
شبکه های نرم افزارمحور (SDN) شامل جداسازی صفحه کنترل از صفحه داده است. در SDN کنترل شبکه توسط موجودیتی به نام کنترل کننده که در صفحه کنترل قرار دارد تعیین می شود. تعیین تعداد و مکان بهینه کنترل کننده ها در صفحه کنترل به عنوان مساله ی جایگذاری کنترل کننده ها (CPP) شناخته می شود. در این مقاله CPP با استفاده از Kmean نظارت نشده (U-kmeans) و الگوریتم بهینه ساز گله اسب (HOA) حل شده است. الگوریتم U-kmeans سوییچ ها را خوشه بندی می کند و تعداد کنترل گرها را تعیین می کند. از آنجا که مساله CPP گسسته است، الگوریتم HOA از اپراتورهای ژنتیکی استفاده می کند که HOA بهبود یافته (MHOA) نام دارد. مرحله ی بعدی این مقاله، شامل یافتن مکان بهینه ی هر کنترل کننده در داخل خوشه خود با استفاده از MHOA است. برای بهبود نرخ همگرایی، MHOA از استراتژی یادگیری مبتنی بر مخالفت نخبگان (EOBL) استفاده می کند. نتایج نشان می دهد که روش پیشنهادی در مقایسه با سایر الگوریتم های مطرح شده از نظر تاخیر انتها به انتها، عدم توازن بار و مصرف انرژی عملکرد بهتری دارد. روش پیشنهادی با کاهش عدم توازن بار 9.66٪، تاخیر انتها به انتها 19.65٪ و میانگین مصرف انرژی 8.43٪ بهبود یافته است.