اثر اپیزیوتومی بر طول مرحله دوم و عوارض زودرس آن، بیمارستان مهدیه 79-1378

چکیده:
مقدمه
اپیزیوتومی در همه زایمانها نمی تواند سبب کوتاه شدن مرحله دوم زایمان به جلوگیری ازآپگار پایین در نوزاد و کاهش تروما به پرینه شود. هدف این مطالعه بررسی اپیزیوتومی و عوارض آن و مقایسه با افراد کنترل می باشد.
مواد و روش ها
این تحقیق در بیمارستان مهدیه در طی سالهای 79-1378 به صورت Sequential randomized clinical trial بر روی 466 خانم نولی پارترم و با نمایش اکسی پوت قدامی که وارد مرحله دوم زایمانی شده و به زمان مناسب برای انجام اپیزیوتومی رسیده بودند انجام گرفت. بیماران به طور تصادفی به دو گروه شاهد (اپیزویوتومی مدیولترال) 200 نفر و گروه آزمایشی (بدون انجام اپیزیوتومی) 266 نفر در زمان مناسب برای انجام اپیزیوتومی تقسیم شدند. مشخصات دموگرافیک، لیبر زایمان، لاسراسیون و نخ استفاده شده در دو گروه مقایسه و نتایج آزمون T-test وChi-square مقایسه شد.
یافته ها
طول مرحله دوم زایمان در گروه شاهد 13.7)±27.36 دقیقه) بیشتر از گروه آزمایش (11.1±22.5 دقیقه) بود(P<0.001) ولی طول زمان مناسب برای اپیزیوتومی تا زایمان در گروه شاهد (3.5±4.78 دقیقه) کمتر از گروه آزمایش (3.4±5.9 دقیقه) بود (P<0.001). در گروه شاهد اپیزیوتومی مدیولترال معادل لاسراسیون درجه II در نطر گرفته شد که در تمام بیماران وجود داشت و 22 بیمار (11%) نیز لاسراسیون درجه I جدا از اپیوزیوتومی داشتند. تعداد لاسراسیون در گروه آزمایش 96%±1.2 بود که در 64 نفر (24%) پرینه کاملا سالم و 168 نفر(64%) لاسراسیون درجه I و 28 نفر(10.5%) لاسراسیون درجه 2 داشتند. آپگار کمتر از 7 در هیچ یک از نوزادان دیده نشد. وزن نوزادان که متغیر مداخله گر بود در گروه شاهد 422±32.48 گرم بیشتر از گروه آزمایش 376±3175 (P<0.05) بود به این علت دو گروه از نظر وزن نوزادان مشابه سازی شده و طول مرحله دوم و زمان مناسب برای زایمان مجددا در گروه ها مقایسه شد. در وزن های کمتر از 3500 گرم طول مرحله دوم در هر گروه آزمایش و شاهد مشابه بود ولی انجام اپیزیوتومی باعث کاهش قابل توجه طول زمان مناسب برای اپیزیوتوم تا زایمان در گروه شاهد نسبت به آزمایش شد (P<0.05). این موضوع در وزن نوزاد بالای 3500 گرم صدق نمی کرد و طول مرحله دوم در این گروه وزنی در گروه شاهد بیشتر از گروه آزمایش (P<0.001) بود و انجام اپیزیوتومی باعث کوتاه شدن فاصله تا زایمان نمی شد.
نتیجه گیری توصیه ها: عدم انجام اپیزیوتومی به طور روتین با شیوع بیشتر پرینه سالم همراه بود و باعث افزایش قابل توجه لاسراسیون وخیم پرینه نمی شود و اثری بر آپگار نوزاد ندارد. اپیزیوتومی در همه بیماران باعث افزایش ترومای نیازمند ترمیم در بیماران و افزایش خونریزی حین زایمان و هزینه شده و بهتر است استفاده از اپیزیوتومی در نمایش اکسی پوت قدامی محدود به موارد تشخیص زجر جنینی که نیازمند زایمان سریعتر نوزاد است می گردد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
520
لینک کوتاه:
magiran.com/p299655 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!