بررسی فعالیت ضد میکروبی سه نوع سیلر مورد استفاده در درمان ریشه (Dorifill،AH26،ZOE)

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
خاصیت ضد میکروبی سیلرهای مورد استفاده در درمان ریشه، یکی از خصوصیاتی است که می تواند در بالا بردن میزان موفقیت درمان ریشه تاثیر داشته باشد. هدف از انجام این مطالعه بررسی اثر ضدمیکروبی سه سیلر ZOE، AH26 و Dorifill بر روی دو باکتری استافیلوکوک اورئوس و استرپتوکوک میوتانس در دو حالت بلافاصله پس از تهیه و یک هفته پس از مخلوط کردن بود.
روش بررسی
جهت انجام این مطالعه تجربی، باکتری های مورد نظر پس از تهیه به صورت سوشهای ایزوله میکروبی و آماده سازی غلظت استانداردی از آنها در محیط های کشت آگارخوندار با زمینه مولر هینتون کشت داده شدند. برای هر یک از سیلرهای مورد بررسی، وسط محیط های کشت حاوی استافیلوکوک اورئوس و استرپتوکوک میوتانس حفره استوانه ای شکل به قطر 5 mm ایجاد شده، مخلوط تازه تهیه شده از سیلر داخل آن قرار داده می شد. همین کار با سیلرهایی که 1 هفته از مخلوط کردن آنها گذشته بود نیز انجام شد. بعد از 24 ساعت انکوباسیون، قطر هاله های عدم رشد میکروبی در 4 جهت توسط کولیس اندازه گیری گردید.
یافته ها
نتایج مطالعه نشان داد که در حالت بلافاصله پس از مخلوط کردن در مورد هر دو میکروب فعالیت ضد میکروبی AH26 به طور معنی داری از ZOE و Dorifill بیشتر بود (P=0.001). در حالت یک هفته پس از مخلوط کردن در مورد هر دو باکتری، ZOE و AH26 و AH26 از Dorifill به نحو معنی داری قویتر بودند (P=0.001). در پایان نتایج توسط آزمون آنالیز واریانس و Tukey مورد بررسی قرار گرفتند.
نتیجه گیری
با توجه به خاصیت ضد میکروبی قابل قبول هر سه سیلر مورد استفاده در این مطالعه انجام تحقیقات بیشتر برای بررسی سایر خواص سیلرهای ذکر شده به خصوص ZOE توصیه می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
404 تا 410
لینک کوتاه:
magiran.com/p311810 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!