بررسی شاخص های رشد بیماران تالاسمی ماژور

پیام:
چکیده:
مقدمه و هدف
تالاسمی ماژور شدیدترین کم خونی همولیتیک شناخته شده و شایع ترین سندروم اختلاف تک ژنی می باشد که به دلیل شیوع فراوان آن در ایران لازم است از بسیاری جهات مورد بررسی قرار گیرد با توجه به این که یکی از مهمترین عوارض در این بیماران در صورت عدم درمان مناسب، مشکلات رشد می باشد، لذا هدف از این مطالعه بررسی شاخص های رشد فیزیکی آنان و مقایسه با افراد سالم است تا وضعیت درمانهای موجود را سنجیده و در آینده بتوان از این عامل به عنوان یک اندکس تشخیصی در جهت بهبود وضعیت درمانی بیماران تالاسمی استفاده نمود.
مواد و روش ها: در این مطالعه مورد – شاهدی، کلیه 121 بیمار مبتلا به تالاسمی ماژور دریافت کننده خون به عنوان گروه مورد از نظر شاخص های رشد فیزیکی (قد، وزن، قد نشسته و دور بازو) با خواهران و برادران خود به عنوان گروه شاهد (123 نفر)، در شهرستان یاسوج در سال 1381 مقایسه گردیدند. همچنین معیارهای رشد هر دو گروه با استانداردهای رشد جهانی مورد مقایسه قرار گرفتند داده های جمع آوری شده پس از در فرم اطلاعات با نرم افزار SPSS و شاخص های توصیفی و آزمون تی دانشجویی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها
در این بررسی مشاهده گردید که شاخص وزن نسبت به سن در 7/53 درصد بیماران تالاسمی و17.1. درصد از افراد سالم زیر صدک 5 قرار دارد (0001.0>p). همچنین قد نشسته آنها از بعد 5 سالگی با گروه شاهد اختلاف معنی دار پیدا می کند و قد دور بازوی بیماران تالاسمی در مقایسه با افراد سالم 9.66 درصد در مقابل 1.17 درصد و 7.72 درصد در مقایسه با 5.32 درصد زیر صدک 5 قرار داشت.
نتیجه گیری
با توجه به عقب افتادگی رشد فیزیکی این بیماران، پیگیری آنان جهت مصرف منظم خون و دسفرال و بهبود امکانات درمانی موجود ضروری می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
53
لینک کوتاه:
magiran.com/p313075 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!